سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

از خودبیگانگی حقیقی و تاریخی چه رابطه ای با هم دارند صفحه 50 هویت اجتماعی

از خودبیگانگی حقیقی و تاریخی چه رابطه ای با هم دارند صفحه 50 هویت اجتماعی

از خودبیگانگی حقیقی و تاریخی چه رابطه ای با هم دارند؟ آیا اگر جامعه ای به یکی از معاتی از خودبیگانگی دچار شود ناگزیر به دیگری هم مبتلا می شود؟ آیا ممکن است که جامعه ای در یک معنا از خود بیگانه نباشد ولی در معنای دیگر از خود بیگانه باشد؟

از خودبیگانگی حقیقی و تاریخی چه رابطه ای با هم دارند

رابطه ای بین خودبیگانگی حقیقی و تاریخی

از خودبیگانگی یا الیناسیون واژه‌ ای است که در لغت به‌ معنای از دست دادن، یا قطع ارتباط با چیزی است. این واژه به‌ طور خاص در دست‌ نوشته‌ های اقتصادی- فلسفی مارکس بیان شد و از این طریق شهرت یافت. در این کتاب این اصطلاح برای انسانی به‌ کار رفته‌ است که با طبیعت انسانی بیگانه شده‌ است.

مفهوم الیناسیون (از خودبیگانگی) نخستین بار از طرف هگل مطرح گشت و بر دانش بشری به گونه‌ ای مدون افزوده شد. به گمان هگل، از خودبیگانگی به معنای عدم آگاهی به این واقعیت اساسی است که چیزی جز ذهن وجود ندارد و هر مرحله از تاریخ که به این حقیقت آگاهی نداشته باشد در حالت از خودبیگانگی قرار دارد.

از این رو مبحث الیناسیون در نگاه هگل با مبحث آگاهی رابطه‌ ای تنگاتنگ پیدا می‌ کند، هر چند مقصود از آگاهی، آگاهی به کلیت و مطلق بودن ذهن است و هر نگاهی که چیزی فرای این ذهن را دریابد با بیگانگی از خویش مواجه است. چون چیزی فراتر از این ذهن و روح مطلق وجود نخواهد داشت.

از خودبیگانگی تاریخی مقدمه ای بر از خودبیگانگی حقیقی است. وقتی جهان اجتماعی از تاریخ گذشته خود که موجد ارزش ها و هنجارهای حاضر آن است بیگانه باشد، برای حیرت خود از دستاوردهای فرهنگ جدید تکیه گاهی و سلاحی نمی یاید و نمی تواند عقاید کلان خود را به کمک و تحلیل بگیرد و به نظر می رسد مقدماتی برای بیگانگی حقیقی فراهم می شود. اگر جامعه به بیگانگی حقیقی از خود مبتلا شود به تمام معنی خود را فراموش خواهد کرد.

لطفا در پایین همین صفحه برای ما نظر بگذارید. نظرات شما باعث دلگرمی ماست.

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − هفده =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32