سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

گفت و گو درباره کاربردهای گوناگون بسپارهای طبیعی در زندگی

گفت و گو درباره کاربردهای گوناگون بسپارهای طبیعی در زندگی

درباره کاربردهای گوناگون بسپارهای طبیعی در زندگی گفت و گو کنید

گفت و گو درباره کاربردهای گوناگون پلیمرهای طبیعی در زندگی

گفت و گو کنید صفحه 11 علوم نهم

کاربردهای گوناگون بسپارهای طبیعی در زندگی

بسپار یا پلیمر، دسته ای از درشت مولکول ها پلیمر دارند. هر پلیمر از زنجیره های بلندی تشکیل شده است که از اتصال تعداد زیادی مولکول کوچک به یکدیگر به دست می آید. رشته دانشگاهی پلیمر یکی از گرایش های شیمی و مهندسی شیمی می باشد. این گرایش تا سال 1362 یکی از گرایش ها مهندسی شیمی بود اما در حال حاضر به عنوان یک رشته مستقل با دو گرایش صنایع پلیمر و تکنولوژی و علوم رنگ در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ارائه می شود، البته هنوز نیز در شماری از دانشگاه های کشور مهندسی پلیمر یکی از گرایش های مهندسی شیمی است. واژه بسپار فارسی است و از دو بخش بس (بسیار) و پار (پاره، قطعه) ساخته شده‌ است.

دسته بندی بسپارها یا پلیمرها

کاربردهای گوناگون بسپارهای طبیعی در زندگی

بسپارها به دو دسته بسپارهای طبیعی و بسپارهای مصنوعی تقسیم می شوند. البته بسپارها را به روش های مختلف دیگری نیز دسته بندی نیز می‌کنند. دسته بندی زیر بر اساس ساختار بسپار انجام شده‌ است.

بسپارها از نظر اثر پذیری در برابر حرارت به دو دسته گرمانرمها (ترموپلاستیک‌ها) و گرماسختها (ترموست‌ها) تقسیم می شوند. گرمانرمها، پلیمرهایی هستند که در اثر گرم کردن ذوب می شوند در حالی که گرماسختها، بسپارهایی هستند که در اثر گرما ذوب نمی شوند بلکه در دماهای بسیار بالا به صورت برگشت ناپذیری تجزیه می شوند. بسپارها دارای خواص ویسکو الاستیک هستند و منشا این پدیده، در گرمانرمها گره خوردگی زنجیره ها و در گرماسختها گره خوردگی زنجیره ها و اتصالات شبکه ای آن ها در هم است.

کاربرد بسپارها در زندگی

1- دچار خوردگی نمی شوند.

2- دوام و استحکام ارتجاعی مناسبی دارند.

3- عایق گرمایی و الکتریکی مناسبی هستند.

4- چگالی آنها کم است.

5- رنگهای مختلفی دارند.

6- به سادگی شکل می گیرند که انسان ها باید در مصرف آنها صرفه جویی کنند و درست و صحیح از آنها استفاده کنند چون بعضی از آن ها جزو منابع تجدیدناپذیر هستند و قابل جایگزین کردن نیستندو یا به کندی جایگزین می شوند.

لطفا در پایین همین صفحه برای ما نظر بگذارید. نظرات شما باعث دلگرمی ماست.

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

منبع اصلی مطلب: fa.wikipedia.org

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 10 =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32