سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

فکر کنید بدن ما چگونه از مغز و نخاع محافظت می کند

فکر کنید بدن ما چگونه از مغز و نخاع محافظت می کند

بدن ما چگونه از مغز و نخاع محافظت می کند علوم پنجم

فکر کنید بدن ما چگونه از مغز و نخاع محافظت می کند

فکر کنید صفحه 43 علوم پنجم چگونگی محافظت بدن از مغز و نخاع

مغز انسان مرکز دستگاه عصبی است. دستگاه عصبی مرکزی در درون حفاظی استخوانی به نام جمجمه و ستون فقرات قرار گرفته و شامل مغز و نخاع می باشد. سیستم اعصاب مرکزی در زبان عام به دو قسمت با نام‌های ماده سفید و ماده خاکستری تقسیم می شود. مغز شامل قسمت های متنوعی است که هر کدام در عین ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر دارای کارها و وظایف گوناگونی هستند. مغز انسان شامل دو قسمت عصبی و محیطی می باشد.

دستگاه عصبی یا سیستم عصبی (Nervous System) در بدن جانوران به هماهنگی فعالیت های ماهیچه ها می پردازد و بر اعضای گوناگون بدن نظارت می کند و باعث ایجاد و توقف ورودی های مربوط به حواس مختلف می شود. وظیفه کنترل اعمال بدن بر عهده دو سامانه عصبی و غده ای درونی می باشد، که از این میان، سامانه عصبی، از یاخته های عصبی و یاخته های کمکی تشکیل شده است.

بدن ما چگونه از مغز و نخاع محافظت می کند

دستگاه عصبی مرکزی پستانداران به چند روش محافظت می شود. نخستین عامل، استخوان های جمجمه و ستون مهره ها هستند که جعبه ای محکم و استخوانی برای محافظت از مغز و نخاع به وجود می آورند. افزون بر آن، مغز و نخاع را پرده ای سه لایه ای به نام مننژ می پوشاند. پردهٔ بیرونی مننژ از نوع بافت پیوندی محکم است و سخت شامه نام دارد. در زیر آن لایه عنکبوتیه قرار دارد، و لایه درونی مننژ نرم شامه است که دارای مویرگ های خونی فراوان است و بافت مغزی را تغذیه می کند. میان لایه عنکبوتیه و نرم شامه فضایی هست که از مایعی به نام مایع مغزی نخاعی پر شده است و نقش ضربه گیر را دارد.

همچنین، سلول های پوششی دیواره مویرگ های مغزی، فاقد منافذی هستند که در سایر بافت ها دیده می شود. در نتیجه بسیاری از مواد که در متابولیسم سلول های مغز نقشی ندارند و نیز میکروب ها معمولا نمی توانند وارد مغز شوند. به این عامل حفاظت کننده سد خونی مغزی می‌گویند. نورون‌های دستگاه عصبی مرکزی به وسیلهٔ انواعی از سلول‌های غیرقابل تحریک که نوروگلی نامیده می‌شوند حمایت می‌شوند.

لطفا در پایین همین صفحه برای ما نظر بگذارید. نظرات شما باعث دلگرمی ماست.

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

منبع اصلی مطلب: fa.wikipedia.org

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − هفت =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32