سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

چگونگی تبدیل انرژی ذخیره شده در سوخت های فسیلی به انرژی الکتریکی

چگونگی تبدیل انرژی ذخیره شده در سوخت های فسیلی به انرژی الکتریکی

شکل زیر مراحل تولید انرژی الکتریکی را از سوخت های فسیلی نشان می دهد به کمک اعضای گروه خود گزارشی بنویسید که در آن چگونگی تبدیل انرژی ذخیره شده در سوخت های فسیلی به انرژی الکتریکی بیان شود

چگونگی تبدیل انرژی ذخیره شده در سوخت های فسیلی به انرژی الکتریکی

فعالیت صفحه 74 علوم پایه هفتم تبدیل انرژی سوخت های فسیلی به انرژی الکتریکی

در اثر سوختن زغال سنگ یا سوخت آب دیگ شروع به جوشیدن می کند و انرژی شیمیایی آنها ازاد شده و باعث تبخیر آب می شود و پس از به جوش آمدن آب انرژی جنبشی آن بسیار زیاد است و همین انرژی جنبشی زیاد سبب به حرکت در آوردن توربین می شود و توربین هم ژنراتور را می چرخاند و در اثر چرخیدن ژنراتور برق تولید می کند و انرژی مکانیکی در ژنراتور تبدیل به انرژی الکتریکی می شود.

بخاری آبی که توربین را می چرخان در اثر سرد شدن مجددا به دیگ بر می گردد تا انرژی آب و گرمایی اتلاف نشود.

مزایای تبدیل سوخت فسیلی به انرژی الکتریکی

مقدار انرژی که با حرارت سوخت های فسیلی ایجاد می شود نسبت به روشی که با انرژی آبی الکتریسیته تولید می شود بیشتر است. هزینه نصب و تهیه آن نسبت به انرژی خورشیدی و آبی کمتر است.

معایب تبدیل سوخت فسیلی به انرژی الکتریکی

مقدار زیادی دی اکسید کربن تولید می‌کند که سبب گرمایش زمین می شود.

توضیحات بیشتر:

چگونگی تبدیل انرژی سوخت های فسیلی به انرژی الکتریکی

نیروگاه سوخت فسیلی در واقع مرکز تبدیل انرژی است که از سوزاندن سوخت های فسیلی برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می کند. این نیروگاه ها معمولا در اندازه های بسیار بزرگ و برای استفاده دایمی ساخته می شوند.

در یک نیروگاه سوخت فسیلی از انرژی شیمیایی ذخیره شده در سوخت های فسیلی نظیر زغال سنگ، نفت کوره، گاز طبیعی یا شیست قیری به طور مداوم به انرژی گرمایی تبدیل می شود. این انرژی گرمایی به وسیله توربین ها به انرژی مکانیکی تبدیل شده و در نهایت انرژی مکانیکی توسط ژنراتورهای الکتریکی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود که به وسیله شبکه انتقال در یک پهنه جغرافیایی وسیع توزیع می شود. تقریبا تمام نیروگاه های سوخت فسیلی از بخار به عنوان سیال استفاده می کنند، البته صرف نظر از توربین های گازی و موتورهای احتراق داخلی که در سطح کوچکی برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می شوند.

لطفا در پایین همین صفحه برای ما نظر بگذارید. نظرات شما باعث دلگرمی ماست.

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

منبع اصلی مطلب: fa.wikipedia.org

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32