سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

انشا سنجش و مقایسه شطرنج با زندگی

انشا سنجش و مقایسه شطرنج با زندگی

انشا به روش سنجش و مقایسه درباره شطرنج با زندگی پایه دهم

انشا سنجش و مقایسه شطرنج با زندگی

انشا مقایسه ای درباره زندگی و شطرنج

شطرنج بازی فکری ای است که ذهن انسان را ناخودآگاه درگیر خود می کند. انسان تا وقتی بازی را شروع نکرده، از پیچ و خم های آن خبر ندارد ولی وقتی بازی را شروع می کند، به ناچار وارد پیچ و خم های آن می شود و برای تداوم بازی ناگزیر است که مدتی را؛ چه کوتاه و چه بلند فکر کند و پس از این که فکر کرد و تمام جوانب را در نظر گرفت، با فکر و اراده مهره خود را حرکت دهد. انسان ها چاره ای ندارند باید ابتدا از مهره ی کوچک سرباز شروع کنند و کم کم به مهره های بزرگ تر مثل اسب، فیل، قلعه، وزیر و شاه برسند. ممکن است ببازند و یا به قول امروزی کیش و مات شوند و ممکن هم هست نبازند و کیش و مات کنند. چیزی که در این بازی مهم است قدرت تعقل و اندیشه انسان است که او را به تفکر وا می دارد.

زندگی هم همین گونه است، چون تا وقتی انسان به دنیا نیامده و یا به دنیا آمده و کوچک است، از سختی های آن خبر ندارد ولی وقتی کم کم بزرگ می شود و به عنوان یک فرد جایگاه خود را در جامعه شناسایی می کند، متوجه سختی های زندگی اش می شود و مجبور است برای تداوم  زندگی با سختی ها روبرو شود و تلاش و تفکر و اراده کند و تمام جوانب را در نظر بگیرد و سپس همچون مهره های مختلف شطرنج قدم بردارد. بعضی از انسان ها مانند سرباز، آرام آرام تا هدف قدم بر می دارند. گاهی مثل قلعه ناگهان ده قدم به جلو می روند. گاهی مانند اسب چند خانه را همراه با یک تغییر مسیر کوچک به جلو می روند. گاهی مثل فیل به صورت ضربدری می پرند و مهم نیست کدام سمت باشد. دسته ای هم مثل وزیر، هرکاری برای رسیدن به هدف می کنند و عده ای هم مانند شاه، تنبل هستند و همیشه منتظر بقیه هستند تا کاری برای شان انجام دهند و خودشان تلاشی ندارند.

بهتر است مانند سرباز آرام آرام به سمت هدف قدم برداریم ولی مراقب موانع هم باشیم و سعی کنیم مانند شاه نباشیم که از تنبلی زیاد توسط بقیه کیش و مات شویم. چیزی که در زندگی مهم و با ارزش است همان تفکر و اندیشه ای است که باید در شطرنج به کار بگیریم تا به نتیجه ی خوب برسیم. زندگی برای همه با ارزش است ولی اگر در زندگی تفکر را به کار نگیریم، مانند مهره های شطرنجی هستیم که زمین شطرنجی نداریم و سرگردان مانده ایم و همین طور زندگی بدون تفکر مانند صفحه شطرنجی بدون مهره هایش است، پس این را بدانیم که زندگی انسان هم بدون تفکر و اندیشه ارزشی ندارد، پس قدر این نعمت را بدانیم.

نویسنده: کیمیا نجفی دبیرستان شهید علیمی (امت) منطقه 9 تهران

انشا سنجش و مقایسه پایه دهم درس ششم درباره زندگی و شطرنج

انشا مقایسه کردن شطرنج با زندگی کردن پایه دهم

 

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − نه =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32