سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

برای ساخت هر یک از وسایل زیر از چه موادی استفاده شده است علوم هفتم

برای ساخت هر یک از وسایل زیر از چه موادی استفاده شده است علوم هفتم

اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 32 علوم هفتم برای ساخت هر یک از وسایل زیر از چه موادی استفاده شده است

برای ساخت هر یک از وسایل زیر از چه موادی استفاده شده است علوم هفتم

برای ساخت هریک از وسایل زیر از چه موادی استفاده شده است؟ دلیل انتخاب هر ماده را بنویسید

الف) راکت تنیس

ب) قابلمه دسته دار

پ) کلاه ایمنی

ت) بدنه و در یخچال

ث) چرخ اتومبیل

پاسخ سوال:

الف) راکت تنیس و دلیل آن:

در حالت کلی ساخت راکت های چوبی از طریق چوب صورت می گیرد اما امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی از فیبر کربن، فایبرگلاس، آلیاژهای تیتانیوم و سرامیک نیز برای ساخت راکت استفاده می شود.

فایبر گلاس ‏ کامپوزیتی از الیاف شیشه با مواد پلیمری است که از پشم شیشه به عنوان ماده تقویت کننده و از مواد پلیمری به عنوان مواد زمینه استفاده می‌شود در ساخت مخازن بکار می‌ رود.
نخ به کار رفته در راکت‌ ها نیز از روده حیوانات به دست می‌ آمد که امروزه جای خود را به نایلون، پلی آمید و بسپارهای دیگر داده است. راکت‌ هایی که سطح آن‌ ها از شبکه نخی تشکیل شده است ممکن است در صورت نیاز دوباره نخ‌ بندی شوند.

ب) قابلمه دسته دار و دلیل آن:

قابلمه های فلزی بسیار متداول هستند. قابلمه های مسی انتقال حرارت را به خوبی انجام می دهند و برای پخت مربا و سس بهترین گزینه هستند. قابلمه های چدنی، پخش حرارت بهتری نسبت به دیگر قابلمه های فلزی دارند. چرا که گرما را به خوبی در خود نگه می‌دارند. این قابلمه ها برای پخت‌ های طولانی مناسبند. قابلمه های آلومینیومی ساده که به روهی معروفند، به سرعت تحت تاثیر بازها قرار گرفته و حتی دربرابر نمک خوردن نیز مقاوم نیستند.

گاهی از روکشهایی مانند تفلون یا سرامیک برای قابلمه های آلومینیومی، چدنی یا فولاد زنگ نزن استفاده می‌شود. در این قابلمه ها باید از کفگیر چوبی و پلاستیکی و سیلیکونی استفاده نمود. قابلمه های آهنی و چدنی گاهی با لعاب نیز پوشش داده می‌شوند که باید از استفاده از این قابلمه ها اجتناب نمود. قابلمه های استیل برای جوشاندن آب مناسب هستند.

پ) کلاه ایمنی و دلیل آن:

مواد لازم ساخت کلاه ایمنی: ترموپلاستیک (ABS،پلی کربنات،اکریلونیتریل،بوتادین استیرن،پلی اتیلن و…)، فایبر گلاس، از آلیاژ فلزات سبک ساخته شده اند.

به طور کلی کلاه ها بر اساس پوشش خارجیشان به سه دسته تقسیم می شوند:

-فایبرگلاس: این کلاه ها از یک لایه نازک فایبرگلاس با آستر فوم ساخته شده اند. این کلاه ها پایداری بالایی دارند و راحت اند ولی تهویه آنها معمولا خیلی خوب نیست. در گذشته کلاه هایی از این جنس معمولا سنگینتر از سایر کلاه ها بودند اما امروزه این طور نیست.

-پلاستیک و نایلون: کلاه های پلاستیکی بسیار متداول هستند . آنها اغلب راحتی و تهویه خوبی دارند . پایداری آنها بستگی کامل به سیستم افسار (دهنه) داخلی کلاه دارد. وزن آنها بسته به طراحیشان بسیار قابل تغییر است.

-کربن (پلی کربنیت): سبکترین و قویترین پوسته از میان سایر پوسته هاست و بیشتر از جنس پلی کربنیت می باشد. مانند کلاه های فایبر گلاس انهایی که از کربن ساخته شده اند معمولا خیلی نزدیک سر می چسبند و این بدان معنا است که راحتی و پایداری بالایی دارند.

ت) بدنه و در یخچال و دلیل آن:

قاعدتاً یخچال خود را از جنس فلزی نمی توانید بسازید چون فلز عایق خوبی در برابر گرما نیست و گرمای محیط به راحتی وارد یخچال شما خواهد شد و آن را از کار خواهد انداخت. ممکن است این سۆال برای شما بوجود آید که پس چرا یخچال های خانه ما فلزی است؟ بله درست است آنها از جنس فلز هستند ولی فقط لایه رویی بدنه یخچال از جنس فلزات و بعد از آن در لایه های داخلی، عایق های گرمایی قرار گرفته است.

اگر شما بخواهید یخچال خود را از جنس فلز بسازید و هم سنگین خواهد شد و هم یک کار اضافه دیگر هم باید بکنید و آن خریدن عایق حرارتی مناسب و نصب آن به بدنه فلزی است که بسیار پر درد سر می باشد.

ث) چرخ اتومبیل و دلیل آن:

مواد مختلفی در ساختمان تایرها به کار می رود که عبارت است از الیاف نخ و فایبر گلاس و فولاد با لاستیک طبیعی یا مصنوعی.

الیاف نخ ابریشمی با نام تجاری dynacor یا tyrex و های نایلونی با اعداد معرفی می شوند مثلا عدد 6 یا 66 که در روی تایر نوشته می شود معرف داشتن نخ های نایلونی در بین لاستیک است.

الیاف پلی استر که رایج ترین ماده است با نام تجاری vitacord و Dacron و kodel معرفی میشوند نخ های فایبرگلاس در لایه های لاستیک مقاومت زیادی نسبت به سایر نخ ها در ان تولید می کند  اما در حالت ارتجاعی ان را می کاهد  از الیاف فولادی در بین منجید های لاستیک رادیال استفاده می کنند تا مقاومت لاستیک در مقابل ضربه افزایش پیدا کند.

باید دانست که لاستیک سخت دارای مقاومت سایشی نسبتا خوبی است اما ضریب اصطکاک زیادی دارد و لاستیک نرم دارای ضریب اصطکاک کم و مقاومت سایشی اندکی است بنابراین برای هر نوع کاربرد لاستیک مناسب تهیه می شود و عمر مفیدی برای هر  یک در نظر گرفته می شود.

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

منبع استفاده شده: شیمی هفتم و هشتم

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 1 =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32