سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

تحقیق درباره استحکام خانه های خشتی و آجری علوم چهارم

تحقیق درباره استحکام خانه های خشتی و آجری علوم چهارم

تحقیق درباره استحکام خانه های خشتی و آجری علوم چهارم دبستان

مقایسه درباره استحکام خانه های خشتی و آجری علوم پایه چهارم

توضیح: بیشتر نقاط سرزمین ما در معرض زلزله است و مقاوم‌سازی خانه‌هایمان در برابر آن خواسته‌ای است بحق. اما معمولا آن را فراموش می‌کنیم تا هنگامی که حادثه‌ای تلخ اتفاق می‌افتد و آن‌گاه است که بحث‌ها در می‌گیرد. همه‌جا گفته می‌شود خانه‌ها را باید مقاوم کرد.برای تولید خشت ابتدا گل را در قالب می‌ریزند. سپس در آفتاب خشک می‌کنند. به این خشت، خشت خام گفته می‌شود. خشت خام در برابر رطوبت از بین می‌رود به همین خاطر خشت را می‌پزند که در این صورت به آن آجر گفته می‌شود. فرایند پختن خشت در کوره آجرپزی که بدان داش گفته می‌شود انجام می‌شود.خانه‌های خشتی در هر منطقه‌ای به دلیل تنوع آب و هوایی به شیوه‌های مختلفی ساخته می‌شوند. علاوه برآن اقتصادی بودن و دسترسی آسان در ساخت چنین خانه‌هایی و استفاده از نوع مصالح تأثیر به سزایی دارد.به‌طور کلی مصالح بکار رفته در ساختمان‌های خشتی عبارتند از: خشت، ملات، سنگ، تیرهای چوبی و شاخه‌های چوبی. 

محاسن بناهای خشتی:

از وجود خشت بیشتر در مناطق گرمسیری و کویری استفاده می‌گردد و به علت عدم رطوبت در زمین‌های خشک، بناهای خشتی نزدیک به هزار سال با قامتی استوار پای بر جا مانده‌است. چنانچه خواسته شود از خشت جهت اقلیم‌های معتدل استفاده شود، حتماً بایستی ریشه و پی سنگی و آزاره سازی آن به شکل کرسی چینی تا ارتفاع یک متر از سنگ و ملات ماسه آهک که در مقابل رطوبت مقاوم می‌باشد استفاده گردد. چنانچه سطح تمام شده کرسی چینی با پستی و بلندی‌هایی ساخته شود، سبب درگیری رج های خشتی با کرسی‌های سنگی می‌گردد. قابل توجه خواهد بود اگر در رج انتهایی کرسی چینی، سنگ‌های عمودی به شکل منفرد و بلند به صورت میخ دوبل به کار رود یا از تنه درخت‌های مقاوم که اندود قیری شده باشد جهت «دوبل» کرسی چینی و اسکلت خشتی استفاده کرده اتصال و پیوند خوبی در مقابل حرکات زمین و زلزله‌های خفیف ایفا می‌شود.

معایب بناهای خشتی:

به‌طوری‌که مسلم است پوششهای خارجی در بناهای خشتی نمی‌تواند بدون اندود و روکش باشد. چنانچه بنایی بدون اندود بوده باشد اثر رطوبت هوا و بارش‌های زمستانی یا در فصول دیگر سال بر قامت و اسکلت بنا بسیار سریع اثر گذارده، دانه‌های خاک را مرطوب و متورم ساخته و از یکدیگر باز می‌کند و باعث از بین رفتن پیوندهای اجزا می‌شود. با گذشت زمان کوتاهی کلاف‌های بنا در هم ریخته و بنا تخریب می‌گردد. از این رو انواع اندودها و روکش‌ها باعث محافظت بنا شده که آثاری چون ارگ بم را قرن‌ها نگهداری کرده‌است.

تفاوت استحکام خانه های خشتی و آجری:

ساختمانهای کوچک که از چهار طبقه تجاوز نمی نماید می توان از این نوع ساختمان استفاده نمود .اسکلت اصلی این نوع ساختمانها آجری بوده وبرای ساختن سقف ها در ایران معمولا”از پروفیلهای آی (I) و آجر بصورت طاق ضربی استفاده می گردد . و یا از سقف تیرچه و بلوک استفاده می شود . در این نوع ساختمانها برای مقابله با نیروهای جانبی مانند زلزله باید حتما” از شناژهای روی کرسی چینی وزیر سقف ها استفاده شود .در ساختمانهای آجری معمولا” دیوارهای حمال در طبقات مختلف روی هم قرار می گیرند واغلب پارتیشنها نیز همین دیوارهای حمال می باشند .حداقل عرض دیوارهای حمال نباید از 35 سانتی متر کمتر باشد .

ساختمانهای خشتی و گلی:

این نوع ساختمانها در شهرها بعلت گرانی زمین کمتر ساخته می شود و بیشتر در روستاهای دور که دسترسی به مصالح ساختمانی مشکل تر است مورد استفاده قرار می گیرد .  اسکلت اصلی این نوع ساختمانها از خشت خام وگل می باشد وتعداد طبقات آن از یک طبقه تجاوز نمی کند ودرمقابل نیروهای جانبی مخصوصا” زلزله به هیچ وجه مقاومت نمی نمایند . باید از ساختن این نوع ساختمانها مخصوصا”در مملکت ما که از مناطق زلزله خیز دنیا می باشد جدا” جلوگیری بعمل آید . به جز انواع فوق ساختمانهای دیگری مثل ساختمانهای چوبی وسنگی در مناطق جنگلی وکوهستانی به سبب دسترسی به مصالح فوق مورد استفاده قرار می گیرند.

درباره استحکام خانه های خشتی و آجری گفت و گو کنید علوم چهارم

مقایسه خانه های خشتی و آجری علوم پایه چهارم

 

اخطار:

کپی برداری از مطالب در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

منابع : ویکی پدیا و elmotafakor.com

 

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

درک متن صفحه 69 نگارش پایه چهارم

درک متن صفحه 69 نگارش پایه چهارم

درک متن صفحه 69 نگارش پایه چهارم جواب درک متن صفحه 69 از درس 11 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 19 =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32