سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

دیابت چیست و علل ابتلا به این بیماری چه هستند صفحه 63 سلامت و بهداشت

دیابت چیست و علل ابتلا به این بیماری چه هستند صفحه 63 سلامت و بهداشت

فعالیت صفحه 63 سلامت و بهداشت دیابت چیست و علل ابتلا به این بیماری چه هستند

دیابت چیست و علل ابتلا به این بیماری چه هستند صفحه 63 سلامت و بهداشت

فعالیت 14 صفحه 63 سلامت و بهداشت دیابت و علل ابتلا به این بیماری

بیماری دیابت زمانی بروز می کند که پانکراس نتواند به مقدار کافی انسولین تولید کند یا مقدار انسولینی که تولید می کند برای بدن فرد کافی نباشد. در بیماری دیابت سطح خونی گلوکز بسیار بالاست. مصرف داروهایی مانند استروئیدها ممکن است یا مکانیسم های خاصی سبب افزایش میزان قند خون بشوند. همچنین مصرف غذاهای بسیار شیرین هم به روز بیماری کمک می کند. سندرم پرادر- ویکی، سندروم ترنر و بعضی از سندروم های دیگر هم می تواند باعث بروز هیپرگلیسمی شوند. در این صورت اگر نشانه ها دوام یابند ممکن است به بروز دیابت بینجامد.

توضیح درباره انواع دیابت:

در شرایط وابستگی به انسولین دیابت را نوع 1 می نامیم. هر چند این نوع دیابت 5 تا 10 درصد از جمعیت مبتلا به این بیماری را تشکیل می دهد. در نوع دیگر دیابت که دیابت نوجوانی یا دیابت جوانی نامیده می شود بیماری در سنین زیر 30 سالگی تشخیص داده می شود. در دیابت نوع 1 سلول های پانکراس که مسئول تولید انسولین هستند آسیب دیده یا از بین رفته اند. بدین ترتیب انسولین در بدن فرد ساخته نمی شود. در نتیجه بدن به سلول های یاد شده حمله کرده و آن ها را از بین می برند که به نام واکنش اتوایمون یا خود ایمنی معروف است.

علت های بروز دیابت کدامند؟

علت بروز در دیابت نوع 1 می تواند ارثی باشد و از نسلی به نسل دیگر برسد. ابتلا به دیابت نوع 1 در بین مردان کمتر از زنان دیده می شود. البته علت های بروز دیابت به روشنی معلوم نیست و حتی نحوه ی تاثیرگذاری آن ها بر بدن مشخص نشده است اما طبقه بندی و عوامل مستعد کننده ی شروع بیماری تعیین شده است. آن ها شامل هر نوع عفونتی است که توسط باکتری ایجاد می شود. مسمومیت شیمیایی ناشی از مصرف غذا و غیره. به هر حال این فرضیه است و علت های بروز دیابت را ثابت نمی کند

مشخص شده است که بروز دیابت نوع 2 با عوامل ژنتیکی ارتباط دارد و به نسل بعد منتقل می شود. دیابت نوع 2 ممکن است با عوامل محیطی مانند عفونت های ویروسی هم مرتبط باشد. به منظور پی بردن به عوامل بروز دیابت نوع 2 لازمست که برخی از ژن های موثر در بروز آن شناخته شوند و مطالعات متعددی برای شناختن آن ها انجام شده است. دیابت نوع 2 بر اثر بالا بودن فشار خون، بالا بودن سطح چربی خون، ابتلا به دیابت بارداری، مصرف غذاهای پرچرب، مصرف زیاد الکل، زندگی بی تحرک، بیش وزنی و … بروز می کند.

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

منبع اصلی مطلب: نگاشته

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × سه =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32