سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

عوامل موثر بر پوکی استخوان و منابع غذایی دارای کلسیم و فسفر علوم هشتم

عوامل موثر بر پوکی استخوان و منابع غذایی دارای کلسیم و فسفر علوم هشتم

درباره عوامل موثر بر پوکی استخوان و منابع غذایی دارای کلسیم و فسفر اطلاعاتی را جمع آوری و نتایج را به صورت پرده نگار در کلاس ارائه کنید

عوامل موثر بر پوکی استخوان و منابع غذایی دارای کلسیم و فسفر علوم هشتم

اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 43 علوم هشتم

توضیح و اطلاعات کلی درباره پوکی استخوان:

خطر ابتلا به پوکی استخوان با افزایش سن افزایش می یابد چون استخوان ها به طور طبیعی نازک تر می شوند. پس از سن 30 سالگی، میزان که بافت استخوانی شما حل شده و توسط بدن جذب می شود، به آرامی افزایش می یابد، در حالی که میزان استخوان سازی کاهش می یابد.

بنابراین به طور کلی کمی مقدار استخوان را هر سال بعد از 30 سالگی از دست می دهید. در زنان، از دست دادن استخوان سریع تر است و معمولا بعد از آنکه ماهانه قاعدگی متوقف می شود، زمانی که تولید زن از استروژن هورمون کند می شود (معمولا بین 45 تا 55 سالگی).

نازک شدن استخوان انسان معمولا به تدریج شروع می شود، زمانی که تولید هورمون تستوسترون در حدود 45 تا 50 سالگی کاهش می یابد. زنان معمولا استخوان های کوچکتر و سبکتری نسبت به مردان دارند. در نتیجه، زنان اغلب نسبت به مردان پوکی استخوان را توسعه می دهند. پوکی استخوان معمولا تا 60 سالگی یا بیش از حد تاثیری بر روی افراد ندارد.

پوکی استخوان که در آن فرد مبتلا به پوکی استخوان است، بستگی به ضخامت استخوان ها (تراکم استخوان) در زندگی زودهنگام، همچنین سلامت، رژیم غذایی و فعالیت بدنی در بعد زندگی دارد.

عوامل موثر بر پوکی استخوان در مردان و زنان عبارتند از:

1- داشتن سابقه خانوادگی پوکی استخوان. اگر مادر، پدر یا یک خواهر و برادرتان با پوکی استخوان تشخیص داده شود یا از آسیب جزئی جزئی از استخوانهای شکسته بوده است، احتمال بیشتری برای پوکی استخوان دارید.

2- سیگار کشیدن. افرادی که سیگار می کشند، تراکم استخوان را سریعتر از افراد غیر سیگاری می کنند.

3- مصرف الکل مصرف الکل های سنگین می تواند باعث تشکیل استخوان شود و خطر سقوط را افزایش می دهد. به گفته برخی از کارشناسان، 3 یا بیشتر نوشیدنی در روز، خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.

4- تمرین یا ورزش کم تمرینات با تحمل وزن – مانند پیاده روی، دویدن، صعود به پله، رقصیدن، یا بلند کردن وزن – نگه داشتن استخوانها در برابر جاذبه، قوی و سالم است. ورزش ممکن است تعادل خود را بهبود بخشد و خطر سقوط شما را کاهش دهد.

5- کوچک بودن یا نازک بودن افراد نازک و افرادی که دارای قاب های کوچک هستند بیشتر احتمال دارد که پوکی استخوان را ایجاد کنند. اما داشتن اضافه وزن زنان را در معرض خطر دیگر بیماری های جدی قرار می دهد، از جمله دیابت نوع 2، فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر (CAD).

6- رژیم کم غذاهای حاوی کلسیم و ویتامین D.

7- داشتن شرایط خاص پزشکی. برخی از شرایط پزشکی مانند پرکاری تیروئید یا هیپرپاراتیروئیدیسم، شما را در معرض خطر بیشتر پوکی استخوان قرار می دهد.

8- مصرف داروهای خاص داروهای متعددی مانند کورتیکواستروئیدها برای مدت زمان طولانی باعث ایجاد نازک شدن استخوان می شوند.

9- داشتن برخی از جراحی ها، مانند داشتن تخمدان شما قبل از یائسگی.

منابع غذایی دارای کلسیم و فسفر:

فسفر تقریبا در تمام غذاهای حیوانی و گیاهی است و اغلب در غذاهای حاوی کلسیم یافت می شود. شیر و فراورده های لبنی، استخوان های ماهی (مانند ماهی قزل آلا و ساردین)، و سبزیجات تیره سبز، برگ های بهترین منبع کلسیم هستند. منیزیم، مانند فسفر، در سلول های حیوانی و گیاهی فراوان است.

بچه های سالم فسفر و منیزیم را از دست نمی دهند زیرا این مواد معدنی به راحتی جذب می شوند. در مقابل، مصرف کافی کلسیم بسیار رایج است، به ویژه در میان دختران نوجوان که شیر و غذاهای لبنی را از مصرف کالری چربی اجتناب می کنند. این دختران خطر ابتلا به پوکی استخوان و یا نازک شدن استخوان ها را از سن 30 سالگی شروع می کنند. شیر، ماست و سایر غذاهای لبنی منبع خوبی از کلسیم هستند و کالری ناخواسته را برای رژیم غذایی اضافه نمی کنند.

جذب مواد معدنی تحت تاثیر تعدادی از عوامل، از جمله هورمون های خاص و سطوح ویتامین است. نوزادان کلسیوم را راحت تر از بزرگسالان جذب می کنند و میزان جذب دیگر مواد مغذی دیگر شامل لاکتوز قند شیر، اسید آمینه لیزین و آرژنین و همچنین ویتامین C (به عنوان مثال، آب پرتقال تقویت شده کلسیم) افزایش می یابد. جذب کلسیم ممکن است با سطوح بالای فسفات، اگزالات (در رباب و سبزیجات سبز برگ سبز) و یا ترکیبات فیتات در فیبرها کاهش یابد. پروتئین بیش از حد در رژیم غذایی ممکن است مقدار کلسیم دفع شده در ادرار را افزایش دهد و مقدار موجود برای استخوان سازی را کاهش دهد.

عوامل موثر بر پوکی استخوان و منابعی که دارای کلسیم و فسفر هستند نام ببرید

جمع آوری اطلاعات درباره عوامل موثر بر پوکی استخوان و منابع غذایی دارای کلسیم و فسفر

 

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

منبع: healthychildren.org و healthlinkbc.ca

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × چهار =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32