سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

چه قیام هایی که با الگو گرفتن از قیام امام حسین علیه ظلم و ستم انجام شده است

چه قیام هایی که با الگو گرفتن از قیام امام حسین علیه ظلم و ستم انجام شده است

چه قیام هایی را می شناسید که با الگو گرفتن از قیام امام حسین علیه السلام علیه ظلم و ستم انجام شده است

چه قیام هایی که با الگو گرفتن از قیام امام حسین علیه ظلم و ستم انجام شده است

برایم بگو صفحه 21 هدیه های آسمان پایه ششم

1- قیام مشروطه

مجموعه کوشش‌ها و رویدادهایی است که به امضا کردن فرمان مشروطه به دست مظفرالدین شاه قاجار در 14 مرداد 1285 انجامید و تا دوره محمدعلی شاه قاجار برای تبدیل حکومت استبدادی به حکومت مشروطه ادامه یافت و منجر به تشکیل مجلس شورای ملی و تصویب نخستین قانون اساسی کشور ایران گردید.

2- قیام 15 خرداد

تظاهرات 15 خرداد مجموعه وقایعی است که در خرداد 1342 خورشیدی به دنبال بازداشت امام خمینی (ره) در انتقاد به لایحهٔ انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید رخ داد. تظاهرات در شهرهای تهران و قم علیه دولت اسدالله علم برگزار شد. این تظاهرات به زد و خورد بین مأموران شهربانی و تظاهرکنندگان انجامید. برخی تحلیل‌گران و نیز امام خمینی (ره) و هوادارانش معتقدند: قیام 15 خرداد 1342 نقطه عطفی در آغاز انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آید. روز 15 خرداد در جمهوری اسلامی ایران یکی از تعطیلات رسمی است.

3- انقلاب اسلامی 1357

انقلاب 1357 ایران یا انقلاب بهمن 57 در 22 بهمن سال 1357 هجری خورشیدی با مشارکت طبقات مختلف مردم انجام پذیرفت و نظام پادشاهی پهلوی را سرنگون و زمینهٔ روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی به رهبری مرجع تقلید شیعه، امام خمینی (ره) را فراهم کرد. تفکرات و شخصیت‌های اسلامی در این انقلاب ضدسلطنتی حضور برجسته‌ای داشتند و خمینی آن را انقلاب اسلامی خواند

4- قیام 17 شهریور

رویداد 17 شهریور 1357 شناخته شده به «جمعهٔ سیاه» که در برخی منابع از آن با عنوان «کشتار 17 شهریور» نیز یاد می‌شود، رویدادی در جریان ناآرامی‌هایی بود که در نهایت به وقوع انقلاب 1357 ایران انجامید. در تاریخ 17 شهریور 1357 خورشیدی، تظاهرات مخالفین و انقلابیون در محلات جنوبی، خیابان ژاله پیشین (خیابامجاهدین اسلام کنونی) و میدان ژاله (میدان شهدا کنونی) در تهران، منجر به سرکوب خونین تظاهرکنندگان توسط نیروهای نظامی ارتش شاهنشاهی ایران شد.

لطفا در پایین همین صفحه برای ما نظر بگذارید. نظرات شما باعث دلگرمی ماست.

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

منبع اصلی مطلب: fa.wikipedia.org

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 2 =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32