سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

جمع آوری اطلاعات نقش هر یک از فعالیت های غیرارادی مانند پلک زدن عطسه سرفه

جمع آوری اطلاعات نقش هر یک از فعالیت های غیرارادی مانند پلک زدن عطسه سرفه

با مراجعه به اینترنت و منابع معتبر درباره نقش هر یک از فعالیت های غیرارادی مانند پلک زدن عطسه سرفه اطلاعاتی را جمع آوری و نتایج را به کلاس گزارش کنید

جمع آوری اطلاعات نقش هر یک از فعالیت های غیرارادی مانند پلک زدن عطسه سرفه

تحقیق درباره نقش هر یک از فعالیت های غیر ارادی انسان

سکسه

سکسکه یک دم غیرارادی و قوی است که در نوزادان، کودکان و بزرگسالان تجربه می‌شود. و در بعضی موارد منجر به کشته شدن فرد به دلیل از بین رفتن مجرای تنفسی می شود. مکانیسم سکسکه به خوبی درک نشده‌است. عضله تنفسی دیافراگم در حد فاصل میان قفسه سینه و شکم واقع شده است. این ماهیچه هنگام عمل دَم به سمت پایین حرکت می‌کند و هوای حاوی اکسیژن را به درون ریه‌ها می‌فرستد. در هنگام بازدم نیز شل و باعث می‌شود هوای حاوی ذرات زائد یا دی‌اکسید کربن به سمت دهان و بینی برود و از بدن دفع شود. حال اگر به هر دلیلی این عضله دچار تحریک ناگهانی شود عملکردش را به صورت صحیح انجام نمی‌دهد و دچار انقباض‌های غیرارادی تکرارشونده‌ای می‌شود که به آن سکسکه می‌گوییم.

خنده

خنده واکنشی صدادار به احساس خوشحالی، یا در مواقع نارحتی است که به ان خنده تلخ می‌گویند عوامل متعددی نظیر شنیدن یک جوک یا مورد غلغلک قرار گرفتن می‌تواند باعث پیدایش خنده شود. خنده در رفتار انسان و بعضی از حیوانات دیده می‌شود. خنده جزئی از رفتار انسانی است که به وسیله مغز برای تنظیم احساسات تولید می‌شود، و بدین وسیله انسان‌ها را در روابط اجتماعی کمک می‌کند. خنده در دید روانشناسی، نشانه‌ای برای برقرار کردن رابطه‌ای مثبت با دیگران است.[۱] خنده می‌تواند دارای گیرایش باشد و خنده یک نفر باعث پیدایش خنده در دیگران شود. این می‌تواند دلیل محبوبیت استفاده از صدای خنده در نمایش‌های کمدی را توضیح دهد.

خواب

خواب عبارت است ازعدم توانایی ارادی درکنترل محیط فیزیکی و کاهش یا فقدان سطح هوشیاری، تعلیق نسبی ادراکات حسی و غیرفعال شدن تقریباً تمام عضلات ارادی در زمان استراحت به‌طوری‌که فعالیت بدن و ذهن تغییر کرده و توهم‌های بینایی جایگزین تصاویر واضح واقعی بشوند. در بین پستانداران، پرندگان، ماهیان و دیگر جانوران مراحل خواب و بیداری وجود دارد. خواب برای سلامت و بازسازی سیستم اعصاب، سیستم ایمنی و سیستم عضلانی_اسکلتی انسان‌ها و جانوران اهمیت دارد.

خواب‌رفتگی

خواب‌رفتگی یا گِزگِز اندام به گزگز یا مورمور شدن با احساس سوزش یا سوزن‌سوزنی شدن در پوست بدن انسان، به‌ویژه در پاها و دست‌ها گفته می‌شود که پس از خستگی یا نشستن بلندمدت بر روی پاها و خوابیدن به‌طوری‌که دست‌ها زیر سر قرار گرفته‌باشد به‌وجود می‌آید.

گریستن

گریستن یا گریه کردن یکی از واکنش‌های رفتاری است. توجه شود که گریستن با تولید اشک متفاوت است. اشک واکنش چشم به یک محرک شیمیایی مانند بوی پیاز یا گاز اشک‌آور است و مواد شیمیایی موجود در اشک و گریه متفاوت است. مثلاً، اشکی که با دیدن یک فیلم غم‌انگیز پدید می‌آید از اشکی حاصل از بوی پیاز، پروتئین بیشتری دارد. گریه با جاری شدن اشک از چشمان و در بسیاری موارد با ناله و تغییر حالت دهان همراه است. گریه واکنش و نمود ایجاد وضعیتی احساسی است. اغلب گریه در مواقعی که فرد غمگین است صورت می‌گیرد.

سرفه

سرفه نوعی واکنش دفاعی بدن (رفلکس) به مواد محرک تنفسی یا آلودگی هوا یا برای دفع ترشحات در هنگام بیماری است. مکانیسم سرفه خروج سریع هوای بازدمی بر اثر انقباض عضلات تنفسی است. سرفه به صورت ارادی یا رفلکسی ایجاد می‌شود. هر رفلکس دفاعی دارای مسیرهای آوران و وابران است. قسمت آوران رفلکس سرفه شامل گیرنده‌هایی از اعصاب حسی اعصاب سه قلو، زبانی – حلقی، حنجره‌ای فوقانی و عصب واگ است.

تپش قلب

تپش قلب به ضربان غیرعادی قلب اطلاق می‌گردد که منجر به احساس انقباض عضلات قلب در قفسهٔ سینه می‌شود و توسط فرد تواند همراه با اضطراب باشد که لزوماً حاکی از وجود یک مشکل ساختاری یا عملکردی در قلب نیست، با این حال می‌تواند یک نشانهٔ ناشی از یک ضربان نامنظم یا سریع باشد. تپش قلب می‌تواند پیوسته یا به صورت متناوب و دارای طول و فرکانس متغیر باشد.

اشک

اشک مایعی است که به صورت پی در پی از غدد اشکی در چشم ترشح می‌شود و نقش حفاظت و مرطوب کردن و تغذیه‌ای دارد. اشک‌هایی که هنگام گریه تشکیل می‌شوند به احساساتی شدید همچون اندوه، خوشحالی، هیجان، حیرت و لذت مربوطند. خنده و خمیازه نیز می‌توانند به تشکیل اشک منجر شوند. اشک لایه‌ای به ضخامت 7 تا 10 میکرومتر روی ملتحمه و قرنیه چشم ایجاد می‌کند و مانع از خشک شدن قرنیه و باعث زدودن آلودگی‌های سطح آن می‌شود. اشک از طریق مجرای اشکی به بینی راه می‌یابد. در هنگام التهاب چشم یا سرماخوردگی یا گریه ترشح اشک افزایش می‌یابد..

پلک زدن

پلک زدن یک عمل سریع و به هم خوردن چشمان است. عمل پلک زدن از این جهت برای چشم ضروری است که باعث پخش شدن اشک در چشم و عبور آن از روی قرنیه و از بین بردن عفونتهای احتمالی می‌شود. به صورت متوسط عمل پلک زدن حدود 300 تا 400 میلی ثانیه به طول می‌انجامد. این سرعت تحت عواملی چون وارد شدن یک شی ریز خارجی مثل ریزه چوب، ضربات وارد شده به چشم، مصرف دارو و عفونت تغییر می‌کند.

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

منبع اصلی مطلب: ویکی پدیا

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × سه =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32