سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

درباره کاربردهای نفت خام اطلاعاتی را جمع آوری کنید علوم نهم

درباره کاربردهای نفت خام اطلاعاتی را جمع آوری کنید علوم نهم

در یک فعالیت گروهی درباره کاربردهای نفت خام اطلاعاتی را جمع آوری کنید و نتیجه را به صورت پاورپوینت به کلاس گزارش کنید

درباره کاربردهای نفت خام اطلاعاتی را جمع آوری کنید علوم نهم

کاربرد نفت خام علوم پایه نهم

نفت خام و تاریخچه آن

نفت خام ترکیبی پیچیده از مولکول‌های هیدروکربنی است که طی میلیون‌ها سال تشکیل شده‌است، زمانی که بقایای موجودات دریایی میکروسکوپی به‌دام‌افتاده در رسوبات توسط گرما و فشار وارد نفت خام می‌شوند.

فراوان‌ترین این ترکیبات حاوی هیدروژن و کربن هستند. این هیدروکربن‌ها می‌توانند انواع مختلفی از آلکن ها، آلکن ها و آلکین ها را بگیرند. آن‌ها در اندازه و شکل و ویسکوزیته متغیر هستند. با دستکاری این زنجیره‌های هیدروکربن، شما می‌توانید هر تعداد مواد مفید ایجاد کنید چون آن‌ها بسیار سازگار هستند.

 نفت خام حاوی صدها نوع مختلف هیدروکربن ها است که با هم مخلوط می شوند. به طور متوسط ​​نفت خام از کربن، اکسیژن، هیدروژن، گوگرد، نیتروژن، فلزات و نمکها تشکیل شده است. ضروری است که انواع مختلف هیدروکربن ها را از طریق یک فرآیند تقسیم تقطیر تقسیم بندی کنید تا هر چیزی مفید باشد. تقطیر جزئی یک روش سازنده برای جداسازی مخلوط مواد با اختلاف باریک در نقاط جوش است و مهمترین گام در روند پالایش نفت خام است.

نقطه جوش در نفت خام:

 نفت خام شامل مخلوطی از مواد مختلف با نقاط جوش است بنابراین اولین قدم این است که این مواد را از طریق تقطیر تقسیم جدا کنید. مخلوط نفت خام در دمای بالا حرارت داده می شود، معمولا با بخار با فشار بالا در 600 درجه سانتیگراد انجام می شود. در این گرما، جوش بخار تشکیل می شود.

بخار وارد ستون تقطیر تقسیم می شود که با سینی هایی با حفره ها یا کلاهک های حباب پر شده است تا بخار از آن عبور کند. سینی زمان تماس را بین بخار و مایعات در ستون افزایش می دهد. کلاه های حبابی به کاهش سرعت بخار ها کمک می کنند تا از طریق ستون افزایش یابد. همانطور که بخار از طریق سینی ها در ستون بالا می رود، سرد می شود. هنگامی که یک ماده در بخار به ارتفاع می رسد که در آن درجه حرارت ستون برابر نقطه جوش ماده است، آن را به شکل مایع تشکیل می دهد. مولکول های کوچک از هیدروکربن ها دارای نقاط جوش پایین هستند، در حالی که مولکول های بزرگ دارای نقاط جوش بیشتری هستند. ماده با کمترین نقطه جوش در بالاترین نقطه ستون محصور خواهد شد. مواد با نقاط جوش بالا متوقف خواهند شد

مهم‌ترین کاربردهای نفت خام

1- پلاستیک

این احتمالاً گسترده‌ترین استفاده از روغن است که من می‌توانم به آن فکر کنم. پلاستیک در هر چیزی که می‌توانید در یک فروشگاه پیدا کنید، استفاده می‌شود. اگر یک آیتم حاوی پلاستیک نباشد، احتمالاً در پلیمر پایه روغنی ذخیره یا بسته‌بندی می‌شود! پلاستیک نیز در تولید موارد کامپیوتری، کفش، سپرها، اسباب‌بازی کودکان و هزاران اقلام روزمره استفاده می‌شود. فقط یک نگاه سریع به هر دستگاه الکترونیکی داشته باشید که خودتان (تلفن همراه، پلیر، دوربین، مسیریاب، سخنران و غیره) داشته باشید. این یکی از مهم‌ترین کاربردهای نفت خام است. در واقع بسیاری از آیتم‌های موجود در این لیست به دلیل وابستگی شدید آن‌ها به پلاستیک در اینجا ظاهر می‌شوند.

2- پوشاک

از نفت برای تولید پوشاک غیر قابل‌اشتعال و رنگی استفاده می‌شود. این فولاد در تولید نایلون، پلی استر و حتی خز مصنوعی به کار می‌رود. همچنین، توسط رزین‌های مبتنی بر نفت تقویت شده‌اند.

3- اثاثیه

به گفته Conoco فیلیپس، بالش‌های تخت معمولاً پر از کف پلی اورتان و پلی اورتان ساخته می‌شوند. همچنین، اگر کفپوش یا کفپوش اتاق داشته باشید، احتمالاً یک محصول مبتنی بر نفت در خانه خود دارید.

4- عایق

عایق‌بندی ای که شما در خانه خود پیدا می‌کنید که گرمای ناخواسته را از فرار یا ورود به خانه نگه می‌دارد یک محصول مبتنی بر نفت است! این به این معنی است که ما به نفت خام وابسته هستیم تا درجه‌حرارت خانه‌های ما را به روش‌های بیشتری نسبت به آنچه که ما درک می‌کنیم تنظیم کنیم.

5- اقلام آشپزخانه

تعدادی از موارد در آشپزخانه شما وجود دارند که به نفت به عنوان بخشی از تولید آن‌ها تکیه می‌کنند. برای یخچال شما، پانل‌های داخلی شکل، liners، و حتی عایق‌بندی فوم همه با استفاده از نفت خام تولید می‌شوند. بسیاری از اجاق‌های خوراک‌پزی با استفاده از گاز طبیعی عمل می‌کنند. بیشتر ماها از قابلمه و ماهی‌تابه نچسب استفاده می‌کنیم. پوششی که مقاومت دما (PTFE) را فراهم می‌کند، با استفاده از نفت ایجاد می‌شود.

6- خودرو

قبلاً ذکر کردم که بسیاری از واسطه‌های خودرو با پلاستیک ساخته شده‌اند. با این حال، این تنها جایی نیست که نفت خام در ساخت خودروی شما به کار می‌رود.

در همان Conoco فیلیپس، این را به ما می‌گوید:

پلاستیک‌های دارای عملکرد بالا، مواد سنگین‌تر را در سراسر خودرو به طور متوسط جایگزین می‌کنند – از داخل ماشین به بلوک موتور – کاهش وزن و بهبود اقتصاد سوختی و افزایش ایمنی.

نفت خام در تولید شلنگ‌های خودرو، سیم‌کشی، و بسیاری از مایعات (ضد یخ، روغن ترمز، روغن موتور و روغن صنعتی) مهم است.

7- غذا

بله، نفت خام نقشی در رشد غذای شما ایفا می‌کند. کود چیزی است که بر نفت متکی است؛ در نتیجه وقتی قیمت نفت بالا می‌رود، برای کشت غذا گران‌تر می‌شود.

بسیاری از مواد غذایی ما در پلاستیک‌ها ذخیره می‌شوند و یا بسته‌بندی می‌شوند؛ به این معنی که نفت خام نقش بزرگی در تولید غذای شما ایفا می‌کند.

این یکی از چیزهایی است که قیمت‌های بالای نفت را اینقدر ترسناک می‌کند. اگر هزینه بیشتری برای رشد، ذخیره، بسته، حمل و نقل و تنظیم دمای غذای ما داشته باشد، آن هزینه به مصرف کنندگان منتقل خواهد شد.

این بدان معناست که بسیاری از بخش‌های اقتصادی به طور معکوس تحت‌تاثیر افزایش قیمت نفت قرار خواهند گرفت و یا هنگامی که آن‌ها پایین خواهند رفت، کمک خواهند کرد.

فواید و کاربرد دیگر نفت خام:

استفاده به عنوان سوخت- کودها- روغن ها و روان کننده ها- حلال های صنعتی- دارو- مواد پتروشیمی و …

لطفا در پایین همین صفحه برای ما نظر بگذارید. نظرات شما باعث دلگرمی ماست.

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 3 =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32