سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

کاربرگه شماره 1 و 2 مطالعات پایه ششم

کاربرگه شماره 1 و 2 مطالعات پایه ششم

کاربرگه شماره 1 و 2 صفحه 16 مطالعات ششم

کاربرگه شماره 1 و 2 مطالعات پایه ششم

حل کاربرگه ی شماره 1 و 2 مطالعات اجتماعی پایه ششم

کاربرگه شماره 1:

بحث گروهی موقعیت های زیر را بخوانید و درباره ی کارهای افراد گفت و گو کنید. کار کدامیک از آنها درست یا نادرست است؟ بهتر است هر یک از آنها در این موقعیت چگونه رفتار کنند؟

موقعیت 1:

سوال: حسن و پوریا در همسایگی هم زندگی میکنند و با هم دوست و همکلاس هستند. آنها فردا امتحان ریاضی دارند. پوریا نتوانسته است بعضی از مطالب را خوب یاد بگیرد و از حسن خواهش میکند که به خانه ی آنها بیاید و به او ریاضی یاد بدهد. از طرفی حسن میخواهد بهترین نمره ی کلاس را بگیرد و نفر اول باشد و نمیداند چه تصمیمی بگیرد.

پاسخ: پوریا کار درستی کرده که از حسن درخواست کمک نموده است. چون در اینصورت هم حسن میتواند به پوریا درس یاد دهد و کار خوبی است و هم خودش بهترین نمره کلاس را بیاورد و شاگرد اول شود.

موقعیت 2:

سوال: سارا و نرگس دوستان صمیمی هستند. آنها هر روز با هم به مدرسه میروند، با هم درس میخوانند و گاهی در روز های تعطیل نیز به خانه ی یکدیگر می روند. خانواده ی نرگس خانه ی جدیدی در یک محله ی دیگر شهر خریده اند و قرار است به آنجا اسباب کشی کنند. نرگس هم باید در مدرسه ی دیگری ثبت نام کند. سارا خیلی گریه می کند و نمی تواند درس هایش را خوب بخواند.

پاسخ: سارا کار درستی را انجام نمیدهد. چون سارا و نرگس میتوانند به کمک پدر یا مادرشان هفته ای یک یا دو بار به خانه های هم بیایند و با هم ملاقات داشته باشند. تا هم ملاقاتی با هم داشته باشند و هم در درس ها به هم کمک کنند اما سارا باید بداند که دوستی تا جایی خوب است که دچار افراطی گری و زیاده روی نشود چون همه به خود و هم به دیگران ضربه میزند.

موقعیت 3:

سوال: مریم و لیلا با هم دوست هستند. مریم متوجه می شود که گاهی لیلا پشت سر یکی از همکلاسی هایشان بدگویی میکند. مریم با مهربانی به لیلا می گوید: همانطور که ما دوست نداریم کسی پشت سر ما حرف بزند، پس ما هم نباید عیب دیگران را بازگو کنیم؛ اما لیلا اخم هایش را در هم می کشد و ناراحت می شود و …

پاسخ: لیلا در حال انجام دادن کاری بسیار اشتباه است چون دوست خوب عیب های دوستش را به او میگوید نه اینکه پشت سرش بدگویی کند. پس مریم کار درستی کرده است و لیلا نباید از دستش ناراحت شود.

کاربرگه شماره 2:

1- تمرین “نه گفتن”: همفکری کنید جمله ای مناسب بنویسید.

سوال:
یکی از همکلاسی هایتان، شما را به جشن تولدش دعوت کرده است. پدر و مادرتان، همکلاسی شما و خانواده اش را نمی شناسند و به شما اجازه نمی دهند در این مهمانی شرکت کنید. همکلاسی شما دوباره تلفن می زند و به شما اصرار می کند که حتماً بیایید. شما چه می گویید؟ چگونه؟

پاسخ:
ابتدا تولدش را به او تبریک گفته سپس با لحن جدی و با احترام کامل به او میگوییم که احترام پدر و مادر واجب است و چون آنها شما را نمیشناسند و ارتباط خانوادگی نداریم راضی نیستند. سپس عذرخواهی می کنید.

سوال:
یکی از دوستان شما، تشویقتان میکند که با هم در امتحان تقلب کنید و شیوه ای را هم برای این کار به شما نشان میدهد. اما نظر شما این است که هر نمره ای بگیرید، بهتر از این است که این کار نادرست را انجام بدهید. شما چه میگویید؟ چگونه نظر خود را مطرح میکنید؟

پاسخ:
پس از گفتن نظر قاطه و محترمانه خود که جواب نه است به او میگویید که این یک تقلب یا دزدی علمی است و این کار به معنای دزدی و دروغ گفتن به خود و معلم است.

سوال:
حمید با عجله در حال رفتن به مدرسه است. پسری با موتور به او نزدیک می شود و می گوید: می خواهی تو را سریع به مدرسه برسانم؟ سوار شو. حمید آن پسر را نمی شناسد؛ اگرچه چند بار او را در آن کوچه دیده است. به نظر شما حمید چه باید بگوید؟ چرا؟

پاسخ:
درست است که چند باری او را دیده و حتی او را با احوالپرسی هم ملاقات کرده باشد اما رفتار او را نمیداند پس قاطعانه باید نه بگوید.

سوال:
نرگس و نسترن در حال برگشتن از مدرسه هستند. خانمی به آنها نزدیک می شود و می گوید در کوچه ی مجاور، در خانه ای نمایشگاه لباس های قشنگ و ارزان قیمت برپا شده است. او به نرگس و نسترن اصرار می کند که همراهش بروند و اگر لباس ها را پسندیدند، بعداً با خانواده هایشان برای خرید بیایند. به نظر شما نرگس و نسترن چه پاسخی باید بدهند؟ چرا؟

پاسخ:
تا وقتی کسی را کامل نمیشناسید به او اعتماد نکنید بهترین جواب نرگس و نسترن این میتواند باشد که بگویند با مادرشان میایند و سر میزنند.

2- شما به عنوان یک دوست خوب چه کارهایی برای دوستانتان انجام میدهید و چگونه رفتار میکنید؟

در مشکلات به یاری آنها بشتابم و در گرفتاری غم خوارشان باشم. هیچوقت به آنها دروغ نمیگویم و با احترام با آنها برخورد میکنم. البته حد و مرز دوستی را حتما رعایت میکنم.

3- این عبارت ها را به دلخواه کامل کنید:

الف) دوست من کسی است که در سختی و مشکلات یار و یاورم باشد عیب های مرا به من بگوید و با من خوش رفتاری کند. اگر کار اشتباهی هم انجام دادم با بزرگواری مرا ببخشد.

ب) من به دوستانم احترام میگذارم، زیرا احترام متقابل به وجود می آورد و باعث میشود آنها هم به من احترام بگذارند و با هم عهد و دوستی بسته ایم و همدیگر را دوست داشته باشیم و بدی هم را نخواهیم.

ج) هرگاه از دوستم خطایی مشاهده کنم در تنهایی و خلوت آن خطا را برای او بازگو میکنم و از خطای او میگذرم زیرا انسان مومن خوبی ها را می بیند و بدی ها را می بخشد.

حل کاربرگه شماره 1 مطالعات ششم صفحه 16

فعالیت 1 صفحه 16 کاربرگه شماره 2 مطالعات ششم

 

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − پنج =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32