سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

گفت و گو درباره نقش مواد در زندگی و مسئولیت هر یک از انسانها

گفت و گو درباره نقش مواد در زندگی و مسئولیت هر یک از انسانها

با توجه به آنچه در این فصل درباره مواد محیط زندگی خود آموخته اید درباره نقش مواد در زندگی و مسئولیت هر یک از انسانها در قبال آنها گفت و گو کنید

گفت و گو درباره نقش مواد در زندگی و مسئولیت هر یک از انسانها

گفت و گو کنید صفحه 12 علوم نهم درباره نقش مواد در زندگی و مسئولیت هر یک از انسانها در قبال آن

تحقیق درباره نقش مواد در زندگی و مسئولیت انسانها

همه چیز اطراف ما را مواد تشکیل می‌دهند این مواد همچنان که در وجود ما قرار دارند در فرهنگ و افکار ما نیز ریشه دوانده‌اند. در حقیقت مواد آنچنان با ظهور و عروج بشر رابطه نزدیک داشته است که نامهای سنگ ، مفرغ و آهن را به دورانهای تمدن اطلاق کرده‌اند.

مواد طبیعی و ساخته بشر جزئی لازم در زندگی ما شده‌اند ، چنانکه اغلب آنها را رایگان می‌دانیم و با وجود این مواد به غذا ، فضای زندگی ، انرژی و اطلاعات که منابع اصلی گذران زندگی بشرند نیز اطلاق می‌شود. مواد در حقیقت دستمایه کار در جامعه است و نه تنها در روش زندگی بلکه در امنیت و آسایش ملتها نقش قاطعی داشته‌اند.

مواد چیستند؟ چطور آنها را می‌شناسیم، می‌سازیم و بکار می‌بریم؟

بخشی از ماده موجود در عالم‌اند ، ولی بطور دقیق‌تر اجسامی‌اند که به علت خواص خود در سازه‌ها ، ماشینها ، وسایل یا تولیدات کاربرد دارند. مثلا این اجسام شامل فلزات ، سرامیکها ، نیم رساناها ، ابررساناها ، پلیمرها (پلاستیکی) ، شیشه‌ها ، دی الکتریکها ، فیبرها ، چوب ، ماسه ، سنگ و بسیاری مواد چند سازه می‌شوند. تولید و تغییر شکل این مواد به کالاهای شناخته شده تقریبا یک پنجم مشاغل و محصولات ناخالص ملی را در ایالات متحده در برمی‌گیرد.

کاربرد مواد

برای نشان دادن انتخاب و کارکرد مواد که با ارزیابیهای حرفه‌ای متعددی صورت می‌گیرد مثال زیر را دنبال می‌کنیم: در واکنشگر هسته‌ای ، مثلا سوخت از گندله‌های اورانیم اکسید در پوششی در آلیاژ زیر کونیم تشکیل شده است که در مقابل گرما مقاوم است و نوترونها را تلف نمی‌کند. شار نوترونی و بنابراین دمای سوخت در حین عمل ، توسط وسیله‌ای از جنس بلور کاربید که می‌تواند نوترونها را بطور دلخواه جذب کند کنترل می‌شود ولی این وسیله باید توسط فولاد زنگ نزن در برابر خوردگی محافظت شود.

بخار تولید شده در ظرف تحت فشاری در بیرون جمع آوری می‌شود ، با این ظرف از فولاد کم آلیاژ ساخته شده تا استحکام کافی را با هزینه معقول تامین کند ، ولی با فولاد زنگ نزن گرانقیمت پوشش داده شده تا در برابر خوردگی محافظت شود. این تبدیل انرژی هسته‌ای ، سیستم مواد پیچیده‌ای دارد که در آن مواد برگزیده باید دست به دست هم ، ورای کار کرد ویژه خود ، عمل کنند و این ، یک کاربرد شگفت انگیز مواد در تولید انرژی است

مسئولیت انسانها در مقابل مواد

عدم اسراف مواد مصرفی

درست استفاده کردن از آنها

آلوده نکردن محیط زیست با مواد مثل پلاستیک و زباله

لطفا در پایین همین صفحه برای ما نظر بگذارید. نظرات شما باعث دلگرمی ماست.

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

منبع اصلی مطلب: daneshnameh.roshd.ir

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 11 =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32