سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

اعرابی ای را دیدم در حلقه جوهریان بصره که حکایت همی کرد نگارش دوازدهم

اعرابی ای را دیدم در حلقه جوهریان بصره که حکایت همی کرد نگارش دوازدهم

بازنویسی حکایت صفحه 57 نگارش دوازدهم اعرابی ای را دیدم در حلقه جوهریان

اعرابی ای را دیدم در حلقه جوهریان بصره که حکایت همی کرد نگارش دوازدهم

بازنویسی حکایت صفحه 57 نگارش پایه دوازدهم

حکایت زیر را بخوانید و آن را به زبان ساده بازنویسی کنید.
اعرابی ای را دیدم در حلقه جوهریان بصره که حکایت همی کرد که وقتی در بیابان راه گم کرده بودم و از زاد معنی با من چیزی نبود و دل بر هلاک نهاده که ناگاه کیسه ای یافتم پر مروارید. هرگز آن ذوق و شادی فراموش نکنم که پنداشتم گندم بریان است و باز آن تلخی و نومیدی که بدانستم که مروارید است.

در بیابان خشک و ریگ روان          تشنه را در دهان چه در چه صدف
مرد بی توشه کاوفتاد ز پای            برکمربند او چه زر چه خزف

بازنویسی حکایت :

روزی از جایی عبور میکردم که دیدم عرب بیابان گردی در جمع جواهرفروشان بصره نشسته است و داستان هایی را با شور و شوق تعریف میکرد. شندم که می گفت: یک بار که راه خودم را در بیابان گم کرده بودم و هیچ آب و غذایی هم برایم نمانده بود و دیگر فکر میکردم که کارم تمام است و زنده نخواهم ماند ناگهان کیسه ای پیدا کردم که در آن مروارید های درشت و زیبا بود. هیچ زمان یادم نمیرود وقتی آن کیسه را پیدا کردم از خوشحالی و شادی میدانستم چه باید بکنم، چون فکر میکردم که در آن کیسه نان و آب و غذا وجود دارد و میتوانم از آن استفاده کنم و زنده بمانم اما تا دیدم در آن کیسه مرواریدهای زیبا و چشم نواز بسیاری وجود دارد دچار یک غم و نا امیدی عجیب شدم.

عجیب به این خاطر که در آن کیسه پر از مروارید بود و من هیچ خوشحال نشده بودم و بی دلیل نیست که گفته اند در بیابان خشک و سوزانی که هیچ جنبنده ای توان زندگی ندارد برای انسان تشنه هیچ چیزی ارزش آب را ندارد. چه مرواریدهایی درخشان و چه صدف های گرانبها برای او جای آب و غذا را نمی گیرند. برای مرد از پا افتاده ناتوان در دل بیابان فرقی نمیکند که چه به همراه داشته باشد. حال میخواهد طلا و اشیا گرانبها باشد و یا چیزهای دیگر و بی ارزش، آنچه در آن شرایط برای او ارزش دارد و او را نجات میدهد آب و است و دیگر هیچ.

ساده نویسی حکایت اعرابی ای را دیدم صفحه 57 نگارش دوازدهم

حکایت نویسی صفحه 57 نگارش فارسی پایه دوازدهم

 

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + نوزده =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32