سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

بدنه اصلی مقاله جنبه های ادبی در تاریخ بیهقی را بخوانید

بدنه اصلی مقاله جنبه های ادبی در تاریخ بیهقی را بخوانید

بدنه اصلی مقاله جنبه های ادبی در تاریخ بیهقی را بخوانید این مقاله حاصل پژوهش کتابخانه ای است در این بخش نویسنده موضوع مورد نظر خود را توضیح می دهد انسجام و پیوستگی بندها را تحلیل کنید

بدنه اصلی مقاله جنبه های ادبی در تاریخ بیهقی را بخوانید

فعالیت 3 صفحه 87 نگارش فارسی پایه دوازدهم

سوال:

تاریخ بیهقی جدا از ارزش های تاریخی دارای ادبیات خاصی است و کمتر کتاب منثوری را می توان یافت که این گونه به واژه گزینی توجه داشته باشد بنا به قول شفیعی کدکنی، در بسیاری از عبارات بیهقی یا تذکره الاولیا نظم، بیشتر رعایت شده است تا مثلا بسیاری از شعرهای سروش اصفهانی یا قاآنی.

در بسیاری از عبارات بیهقی یا تذکره الاولیا و یا نثر عین القضات همدانی، به حالتی از اجتماع کلمات برخورد می کنیم که در منتهای قدرت ترکیب و انتظام قرار دارد به حدی که اگر کلمه ای پس و پیش شود آن سلسله و انتظام به هم می خورد.

زبان بیهقی زبان گفتاری مردم است. از همین رو به راحتی قابل درک است. یکی از ویژگی های زبانی او کوتاهی جملات است از نظر او جمله کوتاه مخاطب را آزار نمی دهد. بیهقی برای گسترش دامنه تعبیرات و ترکیبات و مفردات خود از امکانات زبانی مانند ترکیب سازی، واژه سازی و همچنین پسوندها و پیشوندها استفاده می کند.

او با خودداری از به کار بردن مترادفات و کلمات زائد، نثر را زدوده و بلیغ جلوه گر ساخته است. البته اندک کاربرد او نیز موسیقی و زبان او را فربه می کند و دیگر روز خصمان قوی تر و دلیرتر و بسیارتر و به کارتر آمدند و از همه جوانب جنگ پیوستند.

زاویه دید در تاریخ بیهقی دانای کل است و زاویه دید شخصیت های اصلی و فرعی داستان از دید سوم شخص نقل می شود. داستان های او ساختار پیوسته ای دارد که به وسیله روایات دیگر قطع می شود اکنون به سر تاریخ باز شوم.

او ضمن اینکه از تکنیک بازگشت به گذشته استفاده می کند چندین داستان را هم به صورت هم زمان توضیح می دهد. در هم تنیدگی جملاتی که بیهقی از آن سود برده است تسلسل مفاهیم و معانی را در پی دارد و باعث می شود فکر نویسنده بدون وقفه و زنجیروار وارد ذهن خواننده شود.

مقاله جنبه های ادبی در تاریخ بیهقی را بخوانید

پاسخ:

یکی از ویژگی هایی که در تاریخ بیهقی خود را نشان می دهد در هم تنیدگی جملات و کلمات است که بیهقی از آن سود برده است. این در هم تنیدگی او سبب می شود که معانی و مفاهیم جملات در ذهن خواننده شکل گیرد و بدون وقت به صورت زنجیروار فکر نویسنده در فکر خواننده شکل گیرد.

در مقاله جنبه های ادبی در تاریخ بیهقی نیز این ویژگی ها استفاده شده است و از این قاعده پیروی کرده است. از بهترین و قشنگ ترین ویژگی ها بیهقی میتوان به کوتاهی جملات و زبان گفتار مردمی او اشاره کرد. کوتاهی جملات سبب اذیت نشدن مخاطب و زبان گفتاری بیهقی همان زبان مردم بوده است پس درک آن بسیار راحت و دلنشین می باشد.

در این مقاله در بند اول آن به تحلیل کلی نوشتاری خود پرداخته است و در بندهای بندی و به صورت منسجم از بند اول نتیجه گرفته و یک تحلیل علمی ادبی را ارائه کرده است.

استفاده از ترکیب سازی، پسوند و پیشوندها، مترادفات و … نتیجه همین منسجم سازی در متن ایشان است. باید این را بدانم که استفاده از نقل قول به دلیل تجربه کم سبب کم ارزش شدن متن و از بین رفتن انسجام می شود که بیهقی این مسئله را به خوبی می دانسته است.

در متن بالا استفاده از نقل قول شفیعی کدکنی چنان به موقع و به جا بوده است که تمام گمانه زنی در بند قبلی را از بین می برد و استفاده درست بیهقی از جملات و نقل قول ها را به درستی نشان می دهد.

یکی از دلایلی که سبب زیبایی متن بیهقی شده است استفاده درست و به جا از ابزارهای نوشتن در متن است. یک شخص عادی و معمولی ممکن است در هنگام نوشتن یک متن با استفاده از نقل قول های بی جا و نامفهوم و همچنین استفاده نادرست از ابزارهای نوشتن سبب شود که متنی می نویسد از نظر خودش زیبا و جذاب باشد اما خواننده و مخاطب آن را نپسندد.

لطفا در پایین همین صفحه برای ما نظر بگذارید. نظرات شما باعث دلگرمی ماست.

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × پنج =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32