سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

درباره حل یک مسئله به روش علمی گفت و گو کنید و مراحل آن را بنویسید

درباره حل یک مسئله به روش علمی گفت و گو کنید و مراحل آن را بنویسید

تحقیق درباره حل یک مسئله به روش علمی گفت و گو کنید و مراحل آن را بنویسید علوم هفتم

درباره حل یک مسئله به روش علمی گفت و گو کنید و مراحل آن را بنویسید

گفت و گو کنید درباره مراحل حل یک مسئله به روش علمی

روش علمی

روش علمی به منظور یافتن پاسخ سوالات و توضیحی برای مسائل، با استفاده از بعضی اصول استدلال به سازمان دهی افکار و روش ها می پردازد. روش علمی یا به عبارت دقیقتر روش اثبات تجربی یک پدیده به گستره ای از روش ها اشاره دارد که برای بررسی پدیده ها، دست یافتن به دانش نوین، یا بازسازی و درهم آمیزی دانش های پیشین به کار می‌رود. یک روش پژوهشی برای اینکه علمی به شمار آید باید بر پایه داده های مشاهده پذیر، تجربی و اندازه گیری شونده ساخته شده باشد و از یک رشته بنیادهای روشن استدلالی پیروی کند. به دیگر سخن، در روش دانشورانه، داده ها از راه مشاهده و آزمایش گردآوری می شوند، و پس از آن تدوین (فرمول‌بندی) شده و با فرضیه های موجود سنجیده می شوند. با این‌که رویه ها در شاخه های گوناگون بررسی دانشوارانه ناهمسانی هایی دارند ولی شناسه های ویژه ای وجود دارند که روش دانشوارانه را از روش های دیگر دانش جدا می کنند. پژوهشگران علمی، برای آشکارنمایی یک پدیده انگاره هایی را پیش کشیده و سپس پژوهش های تجربی را برای آزمودن این انگاره ها برنامه ریزی می‌کنند.

1- مشاهده دقیق

مشاهده به معنای فعالیت یک موجود زنده ٬مانند انسان ٬برای دریافت اطلاعات از جهان بیرون به وسیله حواس پنجگانه یا ثبت داده ها به وسیله ابزارهای علمی است.

2- اندازه گیری

پس از مشاهده و انجام کارهای مرحله اول نیازمند اندازه گیری و به دست آوردن جزییات در روش علمی است. به عبارتی جمع کردن اطلاعات کافی در این مرحله.

3- جمع آوری اطلاعات

به این معناست که ما اطلاعاتی را که در مرحله گذشته به دست آوردیم آنها را ثبت و یادداشت کنیم تا در مراحل بعدی از آن استفاده کنیم.

4- فرضیه سازی

فرضیه حدسی است که بر اساس علم؛ زمانی که در حال طرح سؤال هستیم، به‌وجود می آید، که می تواند برای هر رفتار ارائه شده توضیحی بدهد. فرضیه ممکن است بسیار علمی باشد.

5- پیش بینی

این مرحله شامل تعیین عواقب منطقی فرایض می گردد. پس از آن یک یا چند پیش بینی برای آزمایشات بیشتر انتخاب می گردد. به نظر نمی رسد که یک پیش بینی فقط تصادفا درست از آب در بیاید، و اگر پیش بینی صورت پذیرد بیشتر قانع کننده می شود؛ همچنین اگر پاسخی برای پیش بینی ها موجود نباشد، در دست داشتن شواهد قوی تر خواهد بود بر اثر درک طرفداری. ( به قسمت تضاد در گذشته مراجعه شود.) به طور مطلوب، پیش بینی بایستی فرضیه را از گزینه های احتمالی تشخیص دهد؛ اگر دو فرضیه دارای پیش بینی مشابهی باشند، شواهد پیش بینی درست نمی باشد، شواهد پیش بینی منحصر بفرد بوده و برای یک یا دو مورد دیگر نمی باشد. (این اظهارات در مورد قدرت نسبی شواهد می تواند از نظر ریاضی با استفاده از قضیه بایس صورت گیرد).

6- انجام آزمایش و آزمودن

این مرحله، تحقیق درباره امکان محقق شدن فرضیه پیش بینی شده در دنیای واقعی می باشد. دانشمندان (و دیگر افراد) با انجام آزمایشات فرضیه ها را آزمایش می کنند. هدف از یک آزمایش تعیین اینکه آیا مشاهدات دنیای واقعی با پیش بینی های حاصل از یک فرضیه مطابق است یا خیر، می باشد. اگر آنها مطابقت داشته باشند، اطمینان به این فرضیه افزایش می یابد؛ در غیر این صورت، اطمینان به آن کاهش می یابد.

7- تفسیر یافته ها

پس از آنجام آزمایش و آزمودن آن هرچی از آن را به دست آوردیم را به عنوان یک آزمایش درست و صحیح از آن استفاده میکنیم و در مورد اطلاعات به دست آمده تحقیق می کنیم.

8- نتیجه گیری

وقتی فرضیه و انجام آزمایش ما با چند بار تکرار کردن ثابت شد و به نتیجه رسید در این حالت فرضیه ما به نظریه علمی تبدیل می شود.

روش علمی و مراحل آن علوم هفتم

تحقیق درباره روش علمی و نوع مراحل آن

 

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

منبع اصلی مطلب: ویکی پدیا

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × یک =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32