سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

فعالیت صفحه 101 مطالعات پایه پنجم

فعالیت صفحه 101 مطالعات پایه پنجم

حل فعالیت صفحه 101 مطالعات اجتماعی درس 22 پایه پنجم دبستان

فعالیت صفحه 101 مطالعات پایه پنجم

جواب فعالیت درس 22 از مطالعات پایه 5 دبستان

سوالات:

1- ایرانیان چه تاثیراتی بر جانشینان چنگیز و تیمو گذاشتند؟ توضیح دهید.

2- به تصویر سکه های دوره ایلخانان در صفحه ی قبل توجه کنید. کلمه های “الله و محمد” که روی این سکه ها نقش بسته است نشانه دهنده ی چیست؟

3- با توجه به آنچه امسال در کتاب فارسی درباره ی خواجه نصیرالدین توسی خوانده اید دلیل هوشمندی این مرد دانشمند و اقدامات مهم او را به اختصار بیان کنید.

4- کاربرگه ی شماره ی 17 را انجام دهید.

پاسخ:

1- وزیران ایرانی سعی می کردند مغولان را راهنمایی و هدایت کنند و راه و رسم کشورداری را به آن ها بیاموزند. جانشینان چنگیز و هلاکو و تیمور پس از آشنایی با مردم ایران، تحت تاثیر عقاید و آداب و رسوم انها قرار گرفتند و کم کم مسلمان شدند. آنها سعی می کردند از خشونت و ویرانگری که از پدرانشان به ارث گذاشته شده است فاصله بگیرند و به آبادانی ایران بپردازند.

2- نشان دهنده ی مسلمان شدن پادشاهان مغول دارد که آن زمان به دین اسلام گرویدند.

3- وی همیشه سه چیز را رمز موفقیت و پیروزی می دانست: شمشیر، قلم و دینار. از نظر او قلم از همه ی آنها مهم بود چون با همین قلمی که همیشه در دست داشت مینوشت و از طریق همین قلم به دربار مغول راه یافت و مشاور هلاکوخان شد. از مهمترین کارهای او میتوان به ساختن رصدخانه مراغه، تاسیس کتایخانه با 400 هزار جلد کتاب و ... نام برد.

4- در مورد تصویر اول: خواجه نصیرالدین توسی از مشاوران هلاکوخان مغول پادشاه سلسله ایلخانیان بود این فرد سعی داشت که عادت های زشت مغول ها مثل تندخویی، خشن بودن و … را تغییر دهد. خواجه نصیرالدین توسی، ریاضی دان و ستاره شناس بزرگ بود و به همت او رصدخانه بزرگی در مراغه تاسیس شد از خدمات دیگر او میتوان به ساخت کتابخانه ها و مدارس و … نام برد.

در مورد تصویر دوم: خواجه نظام الملک توسی، یکی از وزیران مشهور دوران سلجوقی بود. وی خدمات عمرانی زیادی از جمله ساخت مدارس شبانه روزی به نام نظامیه در شهرهای بزرگ، کاروانسراها، رصدخانه بزرگ ری و … انجام داد. در آن زمان فرهنگ و ادب فارسی نیز شکوفا بود و سعدی یکی از صدها دانشمند تحصیل کرده در نظامیه بود.

حل فعالیت های درس 22 مطالعات پایه 5

حل فعالیت درس 22 بازسازی ویرانه ها صفحه 101 مطالعات اجتماعی پنجم

 

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 3 =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32