سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

چرا لباس های محلی را در موزه ی مردم شناسی حفظ و نگهداری می کنند

چرا لباس های محلی را در موزه ی مردم شناسی حفظ و نگهداری می کنند

فعالیت 3 صفحه 80 مطالعات ششم چرا لباس های محلی را در موزه ی مردم شناسی حفظ و نگهداری می کنند

چرا لباس های محلی را در موزه ی مردم شناسی حفظ و نگهداری می کنند

فعالیت صفحه 81 درس 15 مطالعات ششم

لباس قسمتی از فرهنگ، هویت، گذشته و … ماست. با اینکار و نگهداری لباس های خود در موزه مردم شناسی در واقع حفظ فرهنگ و گذشته کرده ایم و کسانی که به موزه مراجعه می کنند با نحوه لباس پوشیدن گذشتگان آشنا می شوند.

فرهنگ ایرانی مجموعه ای از سنن، آیین، مذهب و زبان است که توانسته در میان اقوام به اصولی نسبتاً واحد برسد. هویّت (پرسش از کیستی) از نگرش های فرهنگی زاده شده و جایگاه انسان در هستی را نشان می دهد. هویّت گاه بالذات و گاه بالعَرَض است. مسأله پوشاک به عنوان یک شأن انسانی، نمودی از هویت فرهنگی به شمار می رود. بنابر این، ارتباط هویّت و لباس اینگونه است که شأن عرضی یا صورت ظاهری لباس، برآمده از رفتار بشری و بالتبع دارای اجزائی متغیر است و بخش ذاتی آن محتوای عمیق دارد و معانی آن، با خُلق انسانی مرتبط است که مفهومی والاتر، ثابت یا با تغییرات کم تر دارد، چرا که این مفاهیم از بطن انسان و فرهنگ برآمده از آن نشأت می گیرند. این نوشتار با هدف بررسی جایگاه لباس، یکی از نمودهای هویّت فرهنگی و بیان مؤلفه های لباس ایرانی اجرا شد و در صدد پاسخگویی به این پرسش اساسی بود که مؤلّفه های هویّتی در لباس ایرانی کدام است؟ روش پژوهش، توصیفی تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای بود. نتایج پژوهش گواه آن بود که کارکرد طرح، رنگ، بافت و تزئینات در لباس، علاوه بر جنبه زیبایی بخشی، سبب حفظ حرمت بشری و متناسب با تفکّر بومی و ملّی، همسو با شرایط زمانی و مکانی و هم سنخ با ارزش های تمثیلی در هنرهای سنّتی ایرانی است. به جهت دستیابی به نتایج مطلوب، ایده های برخی نظریه پردازان سنت گرا و کتب تاریخی قرن اخیر در باب پوشاک بررسی شد.

دلیل حفظ و نگهداری لباس های محلی در موزه ی مردم شناسی

فعالیت صفحه 81 مطالعات ششم نگهداری لباس های محلی در موزه مردم شناسی

 

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

منبع اصلی مطلب: علوم انسانی

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + 17 =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32