سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

چرا پزشک تعداد نبض بیمار را اندازه گیری می کند علوم پایه چهارم

چرا پزشک تعداد نبض بیمار را اندازه گیری می کند علوم پایه چهارم

چرا پزشک تعداد نبض بیمار را اندازه گیری می کند علوم پایه چهارم

جواب گفت و گو کنید صفحه 79 علوم چهارم درباره اینکه چرا نبض بیمار گرفته میشود

نبض

نبض یا به فارسی «رگ جنبنده» (که آن را جنبیدن، زدن رگ و جستن رگ نیز می‌گویند) به جنبیدن رگ در اثر تپش قلب گفته می‌شود. معمولاً به دلیل تپنده بودن انقباض قلب، خون در سرخرگ‌های بزرگ به صورت تپشی حرکت می‌کند. هرگاه چنین سرخرگ به پوست نزدیک باشد (به ویژه اگر روی استخوان باشد) حرکت تپشی خون در سرخرگ را می‌توان با لمس احساس کرد که آن را «رگ جنبنده» گویند. معروفترین سرخرگی که نبض آن را با لمس انگشت بررسی می‌کنند سرخرگ رادیال است ولی نبض‌های کاروتید و فمورال هم قابل بررسی هستند. معاینه نبض برای شمارش تپش قلب به کار می‌رود ولی نبض‌های خاصی در بیماری‌های مختلفی دیده می‌شوند.

نبض چگونه به وجود می‌آید؟

قلب در هر ضربان، یک بار خون را با فشار به درون سرخرگها (آئورت) می‌فرستد. خون متناسب با کار قلب بر دیواره سرخرگ‌ها فشار می آورد که در نتیجه آن قطر سرخرگ به طور متناوب کم و زیاد می‌شود. تنگ و گشاد شدن سرخرگ‌ها به صورت موجی در طول سرخرگ به حرکت در می‌آید. این وضعیت به صورت نبض در نقاطی از بدن احساس می‌شود که با استفاده از آن می‌توانیم تعداد نبض را اندازه‌گیری کنیم.

چرا پزشکان نبض بیمار را می گیرند؟

با قرار دادن انگشت روی رگی که از روی استخوان عبور می کند (مثل مچ دست) می توان نبض را حس کرد. تعداد نبض در هر دقیقه با تعداد ضربان قلب برابر و شدت آن با شدت فعالیت قلب متناسب است. به همین دلیل پزشکان از نبض به عنوان معیاری برای بررسی کار قلب استفاده می کنند.پزشکان غالبا هنگام معاینه انگشتان شان راروی مچ بیمار قرار می دهند و نبض بیمار را می گیرند. قلب ما به طور متناوب کار می کند انقباض بطن ها باعث می شود که خون وارد رگ ها شود. دیواره سرخرگ دارای خاصیت ارتجاعی است و در برابر فشار زیاد به طور موضعی و موقتی گشاده می شود این حالت به ویژه هنگام ورود خون از بطن چپ به سرخرگ آئورت اهمیت دارد. وقتی دیواره سرخرگ در اثر خاصیت ارتجاعی به حالت اولیه خود باز می گردد فشاری به وجود می آید که نیروی موثری به خون وارد می کند. 

پاسخ گفت و گو کنید علوم چهارم درباره اینکه چرا پزشک نبض بیمار را می گیرد

گفت و گو کنید علوم پایه چهارم صفحه 79

 

اخطار:

کپی برداری از مطالب در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

منابع: ویکی پدیا و تبیان استان اردبیل

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − 6 =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32