سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

ویژگی های یک شکارچی که به آن در شکار کردن کمک می کند علوم پایه نهم

ویژگی های یک شکارچی که به آن در شکار کردن کمک می کند علوم پایه نهم

جانوران شکارچی ویژگی های متفاوتی دارند که به آنها در شکار کردن کمک میکنند | جمع آوری اطلاعات صفحه 160 علوم نهم

ویژگی های یک شکارچی که به آن در شکار کردن کمک می کند علوم پایه نهم

ویژگی های یک شکارچی که به آن در شکار کردن کمک می کند علوم پایه نهم

 

جمع آوری اطلاعات ویژگی های یک شکارچی که به آن در شکار کردن کمک می کند

سوال :

جانوران شکارچی ویژگی های متفاوتی دارند که به آنها در شکار کردن طعمه کمک می کند. هر گروه یک جانور شکارچی را انتخاب و درباره ویژگی هایی که به آن در شکار کردن کمک می کند اطلاعاتی جمع آوری کند و گزارش را به صورت تصویری و جمله های کوتاه ارائه دهد.

پاسخ :

1- شیر:

شیر سلطان جنگل است. از ویژگی های شیر میتوان به سرعت زیاد و ماهیچه های قوی آن اشاره کرد.شیر زیبا و با شکوه و با نگاهی مطمئن و نعره‌ای رعدآسا در حالیکه در بیشه‌زار آرمیده منتظر لحظه‌ای است که در میان دشتهای زرد و نارنجی رنگ آفریقا قدرت خود را به نمایش بگذارد.

شیر شکارچی سریع و نیرومندی است که حیوانات کوچک را با یک ضربه دست از پا درمی‌آورد ولی حیوانات بزرگ مانند گاو وحشی یا گور اسب را با استفاده از وزن بدن سنگینش بخاک می‌کشاند.

شیرهای ماده به صورت گروهی بیشتر در هوای تاریک و روشن یا صبح هنگام که گرمای آفتاب کمتر است در فضای باز دشت آفریقا به شکار می‌پردازند، شیر نر در امر شکار آنها دخالت نمی‌کند ولی گروه ماده‌ها را از دور پشتیبانی می‌کند و با غرش خود گله گاومیش‌ها را به سمت شیرهای ماده می‌کشاند، ماده‌ها در گروه هر کدام محل خاصی دارند تا بتوانند از سمت پهلوها و پشت سر به طعمه حمله کنند. این همکاری، شانس موفقیت آنها را بالا می‌برد و می‌توانند یک گله گاومیش را از جهات مختلف محاصره کرده و به آنها حمله کنند و همچنین طعمه شکار شده را از دست شکارچیانی مثل کفتارها و کرکس‌ها (از فواصل دور) حفظ کنند

2- عقاب نیکوبار جنوبی:

از زیباترین پرندگان و شکارچیان است که چشمان بسیار تیز ، دقت بسیار زیاد و سرعت خیلی زیادی دارد.عقاب نیکوبار جنوبی کوچکترین نوع عقاب است که تنها ۴۵۰ گرم وزن دارد و بومی انحصاری جزایر نیکوبار در هند است. عقاب دریایی استلر با میانگین وزن ۶٫۷ کیلو و عقاب فیلیپینی با طول یک متر در کنار عقاب دم‌سفید و عقاب هارپی از بزرگترین انواع عقاب‌ها هستند.

عقاب ماهی‌گیر تنها پرنده شکاری است که با نام عقاب شناخته می‌شود اما به تیره عقابیان تعلق ندارد. این پرنده که تقریباً فقط از ماهی تغذیه می‌کند، تنها عضو بازمانده از خانوادهٔ زیستی خود یعنی Pandionidae است. برخی از گونه‌های عقاب‌ها با توجه به جثه بزرگ و نیرویی که دارند به عنوان شکارچی رأس هرم غذایی در دنیای پرندگان شناخته می‌شوند.

عقاب طلایی و عقاب تاج‌دار توانایی کشتن سم‌دارانی با ۳۰ کیلوگرم وزن را دارند و حتی شکار یک غزال ۳۷ کیلویی توسط یک عقاب جنگی مشاهده شده‌است. البته آن‌ها به هیچ وجه توانایی بلند کردن چنین طعمه‌هایی را ندارند و آن را در همان محل می‌خورند یا قطعه قطعه کرده و به آشیانه یا محل امنی می‌برند. تاکنون سنگین‌ترین شکار و به‌طور کلی محموله‌ای که یک پرنده توانسته با آن از زمین بلند شود یک گوزن ۶ کیلو و ۸۰۰ گرمی بوده‌است که یک عقاب سرسفید در آمریکا آن را از جا بلند کرده‌است.

3- شاه کبری:

از خطرناک ترین و کشنده ترین موجودات می باشد که آرواره های فک آن بسیار قوی و بزرگی دارد که حیوانات را می بلعد و نیش بسیار قوی دارد. شاه کبرا از خطرناک ترین و کشنده ترین مارهای جهان است. دندان نیش این مار قادر است تا ۷ میلی لیتر زهر بیرون بریزد که معادل ۱٫۵ قاشق چایخوری است. این میزان زهر برای کشتن قربانی کفایت می کند.

هدف اصلی زهر مار، از کار انداختن سیستم عصبی است و به سرعت موجب از کار افتادن قلب و سیستم تنفسی می شود.از نشانه های اولیه آغشته شدن به زهر شاه کبرا می توان به درد، خواب آلودگی، ناتوانی در راه رفتن، تار شدن بینایی، فلج دست و پا، تشنج، سر درد و از دست دادن هوشیاری اشاره کرد. واژه افیوفاگوس از زبان یونانی گرفته شده و به معنای مارخور است.

دلیلش هم این است که رژیم غذایی اصلی این خزنده زهر دار را مارهای دیگر تشکیل داده اند. از جمله می توان به مارهای کوچک پیتون یا حتی مارهای سمی و خطرناک همانند کارایت و افعی اشاره کرد. این خزنده هنگامی که ماری برای بلعیدن پیدا نکند، به خوردن مهره دارانی همانند مارمولک، پرنده ها و جونده هایی همانند موش می پردازد.

4- ببر طلایی:

یکی از شگفت انگیزترین موجوداتی که بر روی کره زمین زندگی می کند ببر طلایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد. این ببر خزهایی به رنگ طلایی روشن، پاهایی رنگ و رو رفته (سفید) دارد و خط‌های نارنجی کم رنگی بر روی بدنش دیده می شود. این ببرهای نادر و کمیاب هم، ژن ببرهای بنگال را دارند و هم از سوی دیگر دارای ویژگی هایی از ببر سفید هستند.

 5- تامارین امپراطور:

تامارین امپراطور، یک گونه کوچک و بسیار جالب توجه از میمون هاست که در جنگل های بارانی و دشت های پرو و برزیل یافت می شود. نام این میمون ها از سبیل های سفید بلندشان نشآت می گیرد که شباهت بسیاری با سبیل امپراتور آلمانی، ویلهلم دوم، دارد.

6- پلنگ برفی:

پلنگ برفی جادویی ترین و خشن ترین موجود روی زمین است که به عنوان یکی از جانداران در معرض خطر از آن یاد می شود و تغییرات اقلیمی باعث شده تا جمعیت این موجود به کمتر از ۷۰۰۰ کاهش یابد.

بدن و پاهای این موجود جادویی پوشیده از خز ضخیمی است و این مسئله باعث می شود تا به راحتی با شرایط آب و هوایی هیمالیا کنار بیاید و به زندگی خود در این کوه ها ادامه دهد. بدن آنها به رنگ سفید و خاکستری است و بر روی آن لکه های سیاهی دیده می شود. این رنگ آمیزی به پلنگ برفی این اجازه را می دهد که به راحتی در محیط اطراف خود را برای شکار پنهان سازد و سپس در فرصت مناسب حمله را آغاز نماید.

ساختار بدن این پلنگ بسیار جهش پذیر است به طوری که این موجود می تواند تا شش برابر طول بدن خود جهش داشته باشد و همین مسئله باعث می شود که به راحتی در مناطق سنگی و دامنه های پرشیب حرکت کند.

7- زرافه گردن کوتاه:

همه ما تا نام زرافه را می شنویم اولین چیزی که در ذهنمان شکل می گیرد تصویر گردن دراز این جاندار است اما جالب است که بدانید در گوشه ای از زمین زرافه گردن کوتاه نیز زندگی می کند. 

این موجودات عجیب در جنگل های جمهوری دموکراتیک کنگو زندگی می کنند و به واسطه ی کمبود زیستگاه مناسب، جمعیت آنها به شدت رو به کاهش بوده و تا به امروز به کمتر از ۲۲۰۰۰ رسیده است. پاهای این موجودات شبیه گوره خر است و گردن بلندشان زرافه را در ذهن تداعی می کند گرچه که از نظر اندازه هیچوقت به پای زرافه های اصلی نمی رسد.

بالغ این حیوان حدود ۱٫۵۲ متر قد دارد و  وزن آن تا ۳۵۰ کیلوگرم می رسد. گوش های بلند آنها شنوایی بسیار بالایی را برایشان فراهم کرده به طوری که می توانند آرام ترین صداها را نیز بشنوند.

8- پلنگ ابری:

پلنگ ابری یک موجود خجالتی و بسیار زیباست که در جنگل های آسیای جنوب شرقی زندگی می کند و کمتر در طبیعت دیده می شود. همانطور که از نام این جاندار بر می آید، بدن آن پر است از نقش هایی که شبیه به ابرهای آسمان هستند.

پلنگ های ابری از کوچکترین اعضای خانواده گربه سانان بزرگ هستند و بالغ آنها تنها بین ۱۶ تا ۲۲ کیلوگرم وزن دارد. بدن این جانداران به رنگ های زرد – قهوه ای می باشد و لکه های سیاه و سفید ابر مانندی بر روی آن دیده می شود. اندازه دم این پلنگ ها برابر با طول بدن آنهاست و کمک قابل توجهی به حفظ تعادل آنها می کند.

پاهای قوی و پنجه های تیز  باعث می شود تا این جانداران، بالاروندگان خوبی باشند و بیشتر وقت خود را در درختان بگذرانند. جنگل زدایی و شکار غیر قانونی توسط شکارچیان باعث شده تا امروزه کمتر از ۱۰۰۰۰ پلنگ ابری در طبیعت وجود داشته باشد.

9- کبوتر نیکوبار:

کبوتر نیکوبار پرنده ای به رنگ سبز آبی است که در جزایر نیکوبار خلیج بنگال یافت می شود و پرهایش درخشان تر از همه ی گونه های پرندگان است.

این پرنده از بزرگترین گونه های کبوتران است و بالغ آن با ۴۰ تا ۴۲ سانتی متر طول، بیش از ۶۰۰ گرم وزن دارد. امروزه جمعیت این پرنده پر زرق و برق به سبب از بین رفتن زیستگاه، کمبود منابع غذایی و تجارت حیوانات خانگی به شدت کاهش یافته و نسل آن به خطر انقراض نزدیک و نزدیک تر می شود.

10- رنگینک آریارپه:

رنگینک آریارپه یک پرنده فوق العاده زیبا و در عین حال بسیار خطرناک است که بومی برزیل می باشد و به سبب تخریب زیستگاه، فقط ۸۰۰ عدد از آنها در طبیعت وجود دارند.

ویژگی جالب این گونه این است که پرندگان مرد زیبا تر از زنان هستند، آنها پرهای سفید یکدست، تاج قرمز روشن و بال های سیاه و دم دارند اما بر روی پرهای ماده این پرنده، سایه زیتونی روشنی دیده می شود.

11- پروانه بال شیشه ای:

یکی از عجیب ترین گونه در میان حشرات، پروانه بال شیشه ای است که بال های شفافی دارد و نام گذاری آن هم به سبب وجود همین بال های متفاوت است. بافت بال این پروانه ها بسیار خاص می باشد و به گونه ای است که به جای انعکاس و پراکنده کردن نور، به آن اجازه می دهد تا عبور کند و همین امر موجب شفافیت بال ها می شود.

این پروانه های شگفت انگیز در جنگل های مرطوب و باغ های آمریکای مرکزی زندگی می کنند. دور بال های این پروانه ها خطی به رنگ قهوه ای تیره وجود دارد و هیمن امر موجب می شود که بتوانید آنها را ببینید. بدون این خطوط، تشخیص این پرنده ها در طبیعت امری تقریبا غیرممکن بود.

12- میگوی آخوندکی:

میگوی آخوندکی موجودی آبزی است که در آب های گرم اقیانوس هند و اقیانوس آرام یافت می شود و برخی آن را رنگین ترین موجودات اقیانوس، روی زمین می دانند چرا که پوسته بیرونی بدن آنها رنگ های خیره کننده ای همچون قرمز، نارنجی، سبز و آبی را در خود دارد.

علاوه بر بدن فوق العاده رنگارنگ، این میگوها یکی از پیشرفته ترین سیستم های دید را در میان جانداران دارند. چشمان آنها دارای ۱۶ قطب پذیرنده رنگ هستند در حالی که انسان ها فقط ۳ قطب دارند. بنابراین، چشم های این آبزیان می توانند رنگ های بیشتری نسبت به چشم های انسان را پردازش کنند و حتی می توانند نور ماوراء بنفش را نیز ببینند.

13- حشره خوار جهنده:

حشره خوار جهنده یک پستاندار کوچک است که به طور انحصاری در آفریقا یافت می شود و ۲۰ گونه شناخته شده از آن در جنگل ها و چمنزارها زندگی می کنند.

این جانداران دارای اندام های باریک، پاهای بلند، دم بلند و چشم های بزرگ هستند و خز بدن آنها به رنگ های سیاه، قهوه ای، سفید و خاکستری می باشد. حشره خواران جهنده با کمک پاهای عقب بلند، می توانند مانند یک خرگوش جهش کنند و حس شنوایی و بویایی قوی به آنها این امکان را می دهد که به راحتی از دست شکارچیان فرار کنند وطعمه خود را نیز به راحتی بیابند.

جمع آوری اطلاعات صفحه 160 علوم پایه نهم ویژگی های یک شکارچی در شکارکردن

ویژگی های یک شکارچی که به آن در شکار کردن کمک می کند علوم تجربی نهم صفحه 160

 

منبع : karnaval.ir و fa.wikipedia.org

توجه     توجه     توجه

این مطلب کاملا اختصاصی بوده و هرگونه کپی برداری از آن در سایت ها و وبلاگ ها به هرنحوی از نظر ما اشکال دارد و حرام است.

استفاده و کپی از این مطلب برای مدرسه ، مکان ها و کلاس های آموزشی هیچ مانعی ندارد و دانش آموزان عزیز می توانند استفاده کنند.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − سه =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32