سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

به نظر شما چرا امیرکبیر چند کارخانه تاسیس کرد

به نظر شما چرا امیرکبیر چند کارخانه تاسیس کرد

فعالیت صفحه 114 مطالعات ششم به نظر شما چرا امیرکبیر چند کارخانه تاسیس کرد

به نظر شما چرا امیرکبیر چند کارخانه تاسیس کرد

چرا امیر کبیر چند کارخانه تاسیس کرد

میرزا محمد تقی خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، یکی از صدر اعظم‌ های ایران در زمان ناصرالدین‌ شاه قاجار بود. امیرکبیر همسر عزت‌ الدوله، خواهر ناصرالدین‌ شاه قاجار بود و سبب ازدواج دخترش تاج‌ الملوک با مظفرالدین‌ شاه قاجار، پنجمین پادشاه از دودمان قاجار، پدربزرگ ششمین پادشاه قاجار، محمدعلی‌ شاه، نیز به‌ شمار می‌ رود.

اصلاحات امیرکبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز گشت و تا پایان صدارت کوتاه او دنبال شد. مدت صدارت امیر کبیر 39  ماه (سه سال و سه ماه) بود. وی بنیان‌ گذار دارالفنون بود که برای آموزش دانش و فناوری‌ های نو به فرمان او در تهران پایه‌ گذاری شد. هم‌ چنین انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه از جمله کارهای وی به‌ شمار می‌ آید. سردار عزیز خان مکری داماد امیر کبیر و رهبر قشون ناصرالدین شاه بود. امیرکبیر پس از این که با دسیسه اطرافیان شاه از جایگاه خود برکنار و به کاشان تبعید شد، در حمام فین به دستور ناصرالدین‌ شاه به قتل رسید. پیکر وی در شهر کربلا به خاک سپرده شده‌ است.

یکی از آرزوهای امیرکبیر این بود که ایران را به کشوری مستقل، آباد و بدون نیاز به بیگانگان تبدیل کند از این رو چندین کارخانه را تاسیس کرد.

چرا امیر کبیر چند کارخانه تاسیس کرد

علت تاسیس چند کارخانه توسط امیرکبیر چه بود مطالعات ششم

 

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

منبع: ویکی پدیا

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 1 =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32