سوال روز :ایران چند سال تاریخ و تمدن دارد؟

جمع آوری اطلاعات درباره کاربردهای پنبه نسوز خطرهای آن و راه های جلوگیری

جمع آوری اطلاعات درباره کاربردهای پنه نسوز خطرهای آن و راه های جلوگیری

درباره کاربردهای پنبه نسوز خطرهای آن و راه های جلوگیری یا کاهش این خطرها اطلاعات جمع آوری کنید

جمع آوری اطلاعات درباره کاربردهای پنبه نسوز خطرهای آن و راه های جلوگیری

جمع آوری اطلاعات صفحه 102 علوم پایه هشتم

معرفی و توضیح درباره آزبست یا پنبه نسوز:

آزبست برای بیش از 2000 سال استفاده شده است. آن توسط یونان باستان نامگذاری شد، نام آن به معنای “ناپیوسته” است. حتی پس از آن یونانی ها تأثیرات مضر آزبست را نیز متوجه شدند، زیرا آنها بردگان را کشف کردند که آزبست را به شکل پارچه ای پس از مطالعه ریه ها دچار مشکلات تنفسی کرده بودند.

الیاف آزبست به دو نوع، آمفیبول و سرپانتین تقسیم می شوند. الیاف آزبست آبی و قهوه ای به گروه آمفیبول سقوط می کنند. آنها به این گروه می افتند، زیرا ترکیبات سیلیکات فلزی هستند که از الیاف کوتاه و تیز تشکیل شده اند. به همین دلیل آنها توانایی در مدت زمان طولانی در بدن انسان باقی می مانند. همچنین به همین دلیل این گروه از آزبست خطرناک تر از آزبست الیاف سفید است.

امروزه آزبست یک اصطلاح عمومی است که به بسیاری از مواد معدنی سیلیکات طبیعی منتهی می شود. شش فرم آزبست وجود دارد که سه نوع آن بسیار رایج نیستند: آتیینولیت، آنتوفیلیت و ترمولیت شناخته می شوند. از میان شش مواد معدنی طبیعی، سه نوع اصلی از آزبست وجود دارد که به آن Chrysotile، Crocidolite و Amosite شناخته می شوند. در غیر این صورت آنها به همان ترتیب به رنگ سفید، آبی و قهوه شناخته می شوند. در سال 1999 مقررات ممنوعیت آزبست استفاده از تمام اشکال جدید این ماده را ممنوع کرد.

در اوایل دهه 1960 استفاده از آزبست کاهش یافته است. با وجود اینکه تعداد زیادی از ساختمانها آزبست را حذف کرده اند و سپس با مواد مناسب تر جایگزین شده اند، تعداد زیادی ساختمان وجود دارد که هنوز حاوی آزبست هستند و اکثر آنها هنوز شناسایی نشده اند.

کاربرد پنبه نسوز:

آزبست دارای خواص فراوانی است و به همین دلیل از آن به طور گسترده استفاده شده است.
استحکام
غیر قابل اشتعال
به عنوان یک عامل اتصال استفاده کنید
مقاومت در برابر درجه حرارت بالا
مقاومت در برابر جریان الکتریکی
مقاومت به اسیدها و قلیاها
صدا را جذب می کند (آزبست پاسخ)

به وضوح دیده می شود که چرا آزبست در چنین مقیاس وسیع مورد استفاده قرار گرفته است، به دنبال خواصی بود که به نظر می رسید تنها موادی بودند که دارای چنین تنوع بودند و همچنین در مقیاس گسترده ای موجود بود.

خطرات آزبست:

آزبست دارای قدرت کشش و انعطاف پذیری منحصر به فرد از الیاف خود است و به همین دلیل است که آن را در وهله اول استفاده می شود. این الیاف خیلی کوچک هستند که توسط چشم غیر مسلح دیده می شود. توانایی فیبرهای آزبست برای انعطاف پذیری آنها را می توان بافته شده، هرچند با توجه به استحکام، بافت آمفیبول را سخت تر می کند. از سوی دیگر گروه سرپانتین به دلیل انعطاف پذیری آن بیشتر استفاده می شود.

هیچ تست ساده ای برای تشخیص انواع مختلف فیبر وجود ندارد و این قضاوت را نمی توان در رنگ به تنهایی انجام داد، اما برای آزمودن نوع آزبستی که با آنها برخورد می شود، نیاز به آزمایش آزمایشگاهی است. در مورد نحوه انجام آزمایشات و انواع نمونه هایی که بعدا در این گزارش استفاده می شود بیشتر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

همه این اشکال آزبست شناخته شده است که برای سلامت انسان بسیار خطرناک است و می تواند باعث بیماری هایی شود که درمان آن وجود ندارد. نحوه قرار گرفتن آزبست در بدن، از طریق استنشاق الیاف است، سپس این الیاف در قسمت پایین ریه ها قرار می گیرند تا بتوانند برای سال های زیادی از آنها استفاده کنند. این الیاف نمی توانند از طریق پوست جذب شوند. با توجه به اندازه الیاف، آنها تنها می توانند از طریق یک میکروسکوپ دیده شوند و اندازه آنها نیز به آنها اجازه می دهد تا به ریه ها عمیق نفوذ کنند، این می تواند باعث بیماری های تنفسی یا انواع سرطان شود.

کاربردها و خطرات پنبه نسوز صفحه 102 علوم هشتم

جمع اوری علوم هشتم صفحه 102 درباره کاربردهای پنبه نسوز خطرهای آن و راه های جلوگیری

 

گردآوری توسط: مرجع انشا ensha.org

منبع: سایت ukessays.com

اخطار:

کپی برداری از مطالب “مرجع انشا” در سایت ها و وبلاگ ها ممنوع می باشد در صورت مشاهده مراتب به سایت ساماندهی و همچنین به DMCA Report از طریق گوگل گزارش داده خواهد شد. استفاده در مدارس و مکان های آموزشی هیچ مانعی ندارد.

درباره ی admin

با آرزوی موفقیت شما دانش آموزان گرامی

همچنین ببینید

لوگو مرجع انشا

جواب باهم بیندیشیم صفحه 20و21 شیمی یازدهم_بخش دوم

در این نوشته پاسخ پرسش‌های “ت و ث” را می‌خوانید. برای مشاهده بخش اول(پاسخ پرسش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × چهار =

لایسنس نود 32 آپدیت نود 32